Wersja obowiązująca z dnia

uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Miasto Mrągowo na lata 2015- 2017.

Informacje dodatkowe:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm. poz. 1318, Dz.U. z 2014 r., poz. 379, poz. 1072 ) i art. 176 pkt. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz.135, ze zm. poz. 154, 866, 1650, Dz. U. z 2014 r., poz. 619, 1188, 1198 ) Rada Miejska w Mrągowie uchwala, co następuje:

§ 1.

Uchwala się Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Miasto Mrągowo na lata 2015- 2017, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Mrągowie.
GMINNY PROGRAM WSPIERANIA RODZINY W GMINIE MIASTO MRĄGOWO NA LATA 2015 - 2017.

I. Wprowadzenie.

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nakłada na gminę obowiązek realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Zgodnie z art. 176 pkt. 1 przedmiotowej w/cyt. ustawy, do zadań gminy należy opracowanie i realizacja 3 - letnich gminnych programów wspierania rodziny.
Rodzina i dziecko są chronione w ustawodawstwie polskim i międzynarodowym. Art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że małżeństwo, macierzyństwo i rodzicielstwo, znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej. Jednym
z podstawowych zasad Konstytucji jest ochrona praw rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony państwa. Rodzina to podstawowa komórka społeczna, składająca się z rodziców i dzieci. Zapewnia ciągłość biologiczną społeczeństwa i przekazuje dziedzictwo kulturowe następnym pokoleniom. Stanowi ona pierwsze naturalne i podstawowe środowisko wychowawcze, z którym styka się dziecko. Jest pierwszą instytucją wychowawczą, w której przebiega proces socjalizacji dzieci, kształtowanie ich osobowości oraz przygotowanie do przyszłych ról społecznych. Wychowawcze oddziaływanie rodziny ma istotny wpływ na socjalizację dzieci i młodzieży poprzez przekazywanie wiedzy o otaczającym świecie wraz z wartościowaniem go i preferowaniem wzorów zachowań. Zdrowa rodzina wypełniając w sposób prawidłowy swoje funkcje, zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości, dając im możliwość prawidłowego rozwoju i prawidłowego wypełniania ról społecznych w przyszłości.
Prawidłowemu funkcjonowaniu rodziny zagraża jednak szereg czynników, wśród których istotny wpływ mają zjawiska patologiczne. Ich oddziaływanie czyni daną rodzinę dysfunkcyjną. Rodzina dotknięta nimi bez pomocy z zewnątrz, często nie potrafi sprostać
swoim obowiązkom względem dzieci, nie potrafi rozwiązywać swoich problemów w celu wyjścia z sytuacji kryzysowych. Do zjawisk patologicznych zalicza się w szczególności: alkoholizm, narkomanię, przestępczość, niewydolność opiekuńczo-wychowawczą oraz przemoc w rodzinie. Problemy te są najczęstszą przyczyną niedostosowania społecznego dzieci. Występowanie ich często jest powiązane z problemem ubóstwa i długotrwałego bezrobocia, które stanowią podstawowe podłoże braku równowagi i bezpieczeństwa w rodzinie. Występujące w rodzinie problemy są często złożone i do rozwiązania wymagają interdyscyplinarnych i skoordynowanych działań osób ze specjalistycznym przygotowaniem oraz instytucji działających na rzecz rodzin. Rodziny dysfunkcyjne wymagają stałego ich monitorowania i wsparcia, w tym w szczególności przez pracowników socjalnych a w razie potrzeby przez asystentów rodzinnych. Praca z rodziną powinna być prowadzona we wczesnym okresie jej zagrożenia przez wykwalifikowaną w tym zakresie kadrę. Pomoc rodzinie ma na celu w konsekwencji przywrócenie jej prawidłowego funkcjonowania poprzez umożliwienie jej odzyskania lub nabycia umiejętności prawidłowego pełnienia ról opiekuńczo-wychowawczych i społecznych, aby dziecko pozostało w naturalnej rodzinie i tam zostało, przygotowane do prawidłowego funkcjonowania w swoim życiu oraz w społeczeństwie.

II. Diagnoza społeczna Gminy Miasto Mrągowo.

1. Charakterystyka demograficzna.

W 2014 r. w Mrągowie mieszkało 22 190 osób, z czego 11 530 kobiet i 10 660 mężczyzn. Statystykę mieszkańców Miasta obrazuje poniższa tabela:

Charakterystyka demograficzna Miasta Mrągowo W 2014 r.
Kobiety       Mężczyźni   Łącznie

11 530     10 660             22 190

Liczba osób w wieku produkcyjnym:
kobiety 18-60 lat  mężczyźni 18- 65 lat
6 939                                     7 528
14 467
Liczba osób w wieku poprodukcyjnym:
kobiety od 61 lat mężczyźni od 66 lat
2 684                                         1153
3 837
Liczba dzieci w wieku do 17 lat
1 907
1 979
3 886

Źródło: Ocena zasobów pomocy społecznej MOPS.

2. Charakterystyka rodzin korzystających z pomocy społecznej.

W 2014 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mrągowie objął szeroko rozumianym wsparciem 1018 rodzin, w tym 347 rodzin z dziećmi, spośród nich 73 rodziny to rodziny wielodzietne i 144 – rodziny niepełne.

Tabela: Struktura rodzin objętych wsparciem.
Liczba rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej w 2014 roku
Ilość rodzin w zależności od liczby dzieci
Liczba osób w rodzinach

1018

1 dziecko
148 rodzin

2211

2 dzieci
126 rodzin


3 i więcej

73 rodzin


Brak dzieci
671 rodzin

Źródło: dane własne MOPS.


Rodziny korzystające ze wsparcia MOPS, posiadające na wychowaniu dzieci, stanowią 34% ogółu rodzin korzystających. Rodziny wielodzietne stanowią 7% ogółu rodzin korzystających. Oznacza to, że co 5 rodzina korzystająca z dziećmi ze wsparcia, jest rodziną wielodzietną.

Wykres: Struktura rodzin korzystających z pomocy.
Źródło: dane własne MOPS.
Z danych przedstawionych na wykresie można zauważyć, że największą grupę stanowią rodziny bezdzietne – ponad 60% ogółu rodzin korzystających ze wsparcia. Pozostałe 40% stanowią rodziny z dziećmi o różnej strukturze:
1) rodziny z 1 dzieckiem
2) rodziny z 2 dzieci
3) rodziny z trójka i więcej dzieci ( wielodzietne)
4) rodziny niepełne ( o różnej strukturze)
Największą grupą są rodziny z jednym dzieckiem ( stanowią ok. 14,5% ogółu osób korzystających ze wsparcia). 12,3% stanowi model rodziny 2 + 2. Natomiast rodziny wielodzietne, posiadające troje i więcej dzieci stanowią około 7% ogółu rodzin korzystających z pomocy.
Spośród wszystkich rodzin korzystających z pomocy, dużą grupę stanowią rodziny niepełne – 144 rodziny, co stanowi 14%. Oznacza to, że co 7 rodzina zgłaszająca się po pomoc do MOPS, boryka się z problemami samotnego rodzicielstwa.
Z analizy danych demograficznych mieszkańców miasta Mrągowo oraz danych MOPS dotyczących osób korzystających ze wparcia opieki społecznej wynika, iż prawie 10% osób zameldowanych na terenie Miasta wymaga pomocy. Odsetek osób korzystających
z pomocy jest większy z uwagi na fakt udzielania wsparcia rodzinom, które nie posiadają zameldowania na terenie Miasta. Skala problemów, z jakimi borykają się na co dzień mieszkańcy jest duża. Problemy bardzo często wymagają interdyscyplinarnych rozwiązań.
Rodziny zgłaszające się do MOPS, oczekujące pomocy, dotykają różnego typu problemy. Analizę przyczyn zgłaszania się do MOPS z wnioskiem o udzielenie pomocy przedstawia poniższy wykres:


Spośród 1018 rodzin korzystających ze wsparcia, 756 rodzin korzystało ze wsparcia
w szczególności z powodu bezrobocia, 107 rodzin - z powodu ubóstwa, 313 rodzin - ze względu na niepełnosprawność, 271 rodzin - z powodu długotrwałej lub ciężkiej choroby, 153 rodziny - z powodu bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, 70 rodzin -
z powodu alkoholizmu, 83 rodziny - z potrzeby ochrony macierzyństwa, 46 rodzin - z tytułu wielodzietności.
Bezrobocie jest głównym czynnikiem sprawczym ubóstwa. Powoduje nie tylko problemy finansowe rodziny, ale wpływa również na wszystkie sfery życia. W większości przypadków wpływa na zachowania dewiacyjne, marginalizację wszystkich członków rodziny, obniżenie potrzeb. W konsekwencji prowadzi do powstawania patologii społecznej
i do złego wykonywania ról społecznych – w szczególności wypełniania roli opiekuńczo-wychowawczej w stosunku do małoletnich dzieci.
W rodzinach dysfunkcyjnych często występują uzależnienia (alkoholizm) oraz trudne warunki bytowo-socjalne. Złe funkcjonowanie rodziny stanowi przyczynę problemów wychowawczych z dziećmi i demoralizacji. Bez odpowiedniego wsparcia rodzin z tego typu problemami, pojawiają się potencjalne zagrożenia wymagające odebrania dziecka z jego środowiska naturalnego.
Według danych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mrągowie, w I półroczu 2015 r. w pieczy zastępczej przebywało 25 dzieci, w tym: 17 dzieci - w rodzinach zastępczych oraz 8 - w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Zgodnie z przepisami ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, Gmina Miasto Mrągowo współfinansowała w tym zakresie koszty pobytu dzieci .
Wg danych Zespołu Kuratorskiego i Służby Sądowej w Mrągowie, opieką kuratora objęte są obecnie 33 rodziny w zakresie opiekuńczo-wychowawczym, 28 osób - w związku
z orzeczeniami sądowymi o poddanie się leczeniu odwykowego niestacjonarnemu,
75 nieletnich – w związku z dokonaniem przez nich czynów zabronionych ( demoralizacja, kradzieże, pobicia).
Z danych Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie wynika, iż w stosunku do 45 rodzin, w których wychowują się dzieci, została wszczęta procedura „Niebieskiej Karty”. Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w 2014 r. przeprowadziła rozmowy interwencyjno-motywujące z 62 osobami nadużywającymi alkohol. W stosunku do 29 osób podjęła czynności zmierzające do podjęcia przez nich leczenia odwykowego. W Punkcie Informacyjno - Konsultacyjnym specjaliści udzielili w 2014 r. 124 porady dla osób i rodzin, znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.


III. Odbiorcy Programu.

Gminny Program Wspierania Rodziny skierowany jest głównie do rodzin dysfunkcyjnych, zagrożonych patologiami lub wykluczeniem społecznym. Wsparciem objęte zostaną także rodziny, które na skutek różnych sytuacji życiowych, znalazły się w sytuacji wymagającej udzielenia pomocy przez placówki i instytucje, prowadzące działania na rzecz wspierania rodziny.
Program kierowany jest głównie do :
- rodzin niepełnych,
- rodzin wielodzietnych,
- rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym,
- małoletnich matek,

- rodzin wychowujących dzieci w wieku 0-5 lat,
- rodzin zmagających się z trudnościami wychowania dzieci w wieku dojrzewania,
- rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
- rodzin znajdujących się w sytuacjach kryzysowych i zagrożonych kryzysem, w których
występują konflikty, uzależnienia, bezrobocie, ubóstwo i inne negatywne zjawiska
zachodzące w rodzinach,
- rodzin dotkniętych przemocą,
- rodzin naturalnych w związku z umieszczeniem dziecka w pieczy zastępczej.
Przewidywana praca z rodziną oraz wszelkiego rodzaju formy pomocy mają na celu przede wszystkim zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych rodziny, jak również aktywizację i wzmocnienie działalności instytucji, placówek i organizacji pozarządowych na rzecz wspierania rodziny. Działania skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieci oraz podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców i opiekunów w celu zapewnienia optymalnego rozwoju dzieci oraz ogólnego podniesienia jakości życia całej rodziny.
Wszelkie działania mające na celu wsparcie rodziny są niezwykle ważne, gdyż wzmacniając rodzinę, wzmacniamy kapitał społeczny społeczności lokalnej.


IV. Lokalny system wspierania rodziny.

Miasto prowadzi wiele inicjatyw na rzecz wspierania rodzin, zwłaszcza przeżywających trudności w wypełnianiu swoich funkcji. Inicjatywy skierowane są na umacnianie rodziny, promocję wartości rodzinnych, tworzenie dobrego klimatu dla rodziny. W procesie wspierania rodziny uczestniczą przedszkola, szkoły, organizacje pozarządowe oraz instytucje i placówki działające w obszarze pomocy społecznej, kultury, sportu
i rekreacji oraz samorząd Miasta.
W zakresie poradnictwa i interwencji, związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, przeciwdziałaniem narkomanii i służących wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców i opiekunów dzieci, prowadzone są następujące formy działań:
1. Funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego w lokalu przy ul. Królewieckiej 34 w Mrągowie, w którym prowadzone są: dyżur prawnika, dyżur psychologa dla ofiar przemocy domowej, dyżur Sekretarza Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dyżur motywujący do podjęcia leczenia i grupa wsparcia dla ofiar przemocy domowej.
2. Prowadzenie zajęć terapeutycznych dla uzależnionych od alkoholu i sprawców przemocy domowej w lokalu Przychodni Leczenia Uzależnień przy ul. Królewieckiej 58 w Mrągowie.
3. Prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów Gimnazjum Nr 1 przy Ośrodku Szkolenia i Wychowania.
4. Działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, który został powołany Zarządzeniem Burmistrza Miasta Mrągowo z dnia 26.10.2010 r.
5. Działalność Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Komisja pełni funkcje doradczo- konsultacyjne przy realizacji Gminnego Programu oraz podejmuje czynności zobowiązujące poddaniu się leczeniu odwykowemu, osoby uzależnione, będącymi często sprawcami przemocy oraz udziela pomocy członkom ich rodzin.
6. Funkcjonowanie Telefonu Zaufania, finansowanego ze środków budżetu Miasta, udzielającego porad i konsultacji w sytuacjach kryzysowych, m.in. w zakresie przemocy domowej.
7. Prowadzenie wywiadów środowiskowych dotyczących rodzin z problemem alkoholowym.
8. Prowadzenie placówek wsparcia dziennego dla dzieci w formie 3 świetlic środowiskowych ( finansowanie z budżetu Miasta ), z dożywianiem dzieci oraz z zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi z elementami socjoterapii, które współpracują z rodzicami z rodzin wymagających wsparcia. Świetlice środowiskowe są placówkami wsparcia dziennego, zapewniającymi dzieciom pomoc w nauce, organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych oraz posiłek. Świetlice obejmują opieką ok. 130 dzieci, z rodzin wymagających wsparcia.
9. Realizacja programu - Asystent rodziny, którego celem jest wspieranie, wskazanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mrągowie, rodzin dotkniętych problemami
w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych.
10. Działania wspierające i interwencyjne pracowników socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
11. Funkcjonowanie projektu „Karta Mrągowskiej Rodziny Trzy Plus”, w celu wspierania
i promowania rodzin wielodzietnych.
12. Organizacja wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży szkolnej.
13. Realizacja programów profilaktyczno- edukacyjnych, m.in. z zakresu profilaktyki uzależnień oraz sportowych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży szkolnej przez szkoły, przez organizacje pozarządowe, kluby sportowe i stowarzyszenia kultury fizycznej.
14. Działania pedagogów i psychologów w szkołach.
15. Prowadzenie działań edukacyjnych służących wzmocnieniu opiekuńczych
i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą przez szkoły, placówki i instytucje prowadzące działania na rzecz wspierania rodziny oraz przez organizacje pozarządowe.
16. Organizacja integracyjnych imprez szkolnych, w przedszkolach i w świetlicach środowiskowych, z udziałem rodziców i opiekunów dzieci: Dni Rodziny, Dzień Matki, Dzień Ojca, Babci i Dziadka, Spartakiady Rodzinne, Bale choinkowe, rodzinne wycieczki, pikniki rodzinne ze wspólnymi zabawami , turniejami i konkursami o tematyce prorodzinnej. Konsytuacja przedsięwzięć, w których uczestniczą szkoły, placówki oświatowe i placówki upowszechnienia kultury, skierowanych na umacnianie rodziny, promocję wartości rodzinnych, wspieranie i umacnianie więzi rodzinnych, poprzez działania edukacyjne, profilaktyczne, rekreacyjne i sportowe oraz wspólną zabawę dzieci i rodziców.
17. Prowadzenie dożywiania dzieci w przedszkolach i uczniów w szkołach. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, w ramach programu wieloletniego „Pomoc Państwa w zakresie dożywiania”, pokrywa koszty posiłków w szkołach na terenie miasta Mrągowo oraz
w przedszkolach, tj. dla 934 dzieci z rodzin wymagających wsparcia.
18. Realizacja stypendium szkolnego dla dzieci z rodzin o niskim dochodzie.
W 2014 r. 302 rodziny ( 481 dzieci) korzystały ze stypendium szkolnego, ze względu na niski dochód w rodzinie.
19. Funkcjonowanie Środowiskowego Domu Samopomocy i Warsztatów Terapii Zajęciowej, które prowadzą działania na rzecz osób niepełnosprawnych – upośledzonych umysłowo
i z zaburzeniami psychicznymi, w celu rewalidacji, rehabilitacji i poprawy ich funkcjonowania w społeczeństwie.

V. Cele, zadania i realizatorzy Programu.

Cel główny: Stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin, przeżywających trudności
w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na terenie Gminy Miasta Mrągowo.

Cele szczegółowe:

Cele
Zadania
Realizatorzy
Budowanie bezpieczeństwa socjalnego rodzin.
1) Monitorowanie i stała diagnoza warunków życia rodzin.
2) Zapewnienie pomocy finansowej dla rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
3) Objęcie pomocą dzieci, szczególnie
w formie dożywiania, zaopatrzenia
w podręczniki, organizowanie wypoczynku
letniego, umożliwienie korzystania
z organizowanych form spędzania czasu wolnego.
4) Praca z rodziną poprzez prowadzenie szeroko pojętej pracy socjalnej przez pracowników socjalnych.
5) Zapewnienie rodzinom specjalistycznego poradnictwa i wsparcia.
6)  Podejmowanie działań wspierających,
mających na celu aktywizację społeczno-
zawodową rodzin zagrożonych
wykluczeniem  społecznym w  celu
umożliwienia im podjęcia zatrudnienia.
1) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
2) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
3) Powiatowy Urząd Pracy
4) Urząd Miejski
5) szkoły, placówki oświatowe, CKiT
6) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
7) organizacje pozarządowe
Wspomaganie funkcjonowania rodziny.
1) Rozwijanie  systemu wsparcia
i  specjalistycznego  poradnictwa
( psychologicznego, prawnego).
2) Wspieranie i propagowanie różnych form aktywności działającej na rzecz wspomagania rodzin i umocnienia więzi rodzinnych.
3) Podejmowanie działań mających na celu powrót do rodzin naturalnych dzieci znajdujących się w pieczy zastępczej.
4) Zapewnienie opieki nad dziećmi rodziców pracujących.
5) Współfinansowanie placówek wsparcia dziennego: świetlice środowiskowe.
6) Podejmowanie współpracy wszystkich podmiotów działających na rzecz rodziny.
7) Rozwój i wykorzystywanie miejskiej bazy sportowej w celach rekreacyjnych.

1) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
2) Urząd Miejski
3) Placówki oświatowe, przedszkola
4) CKiT, organizacje pozarządowe
5) Komenda Powiatowa Policji
6) Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy
7) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
8) Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Wspomaganie dziecka
w środowisku szkolnym.
1) Wzbogacenie ofert edukacyjnej dla uczniów uzdolnionych.
2) Wspieranie potrzeb edukacyjnych dla dzieci wykazujących problemy edukacyjne.
3) Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez pomoc materialną – stypendia, podręczniki, udział w projektach.
4) Realizowanie przez szkoły programów profilaktycznych.
5) Udzielanie wsparcia psychologicznego uczniom wymagającym takiej formy wsparcia oraz ich rodzicom.
6) Prowadzenie świetlic szkolnych.
7) Organizowanie poradnictwa i konsultacji dla rodziców.

1) placówki oświatowe
2) Urząd Miejski
3) organizacje pozarządowe

Opieka nad dziećmi
z rodzin niewydolnych wychowawczo.
1) Praca socjalna z rodziną znajdującą się
w trudnej sytuacji życiowej prowadzona przez
pracownika socjalnego.
2) Zatrudnienie asystenta rodziny.
3) Podejmowanie działań w celu zapewnienia objęcia nadzorem kuratora nad małoletnimi pozbawionymi wystarczającej opieki ze strony rodziców.
4) Wspieranie działalności świetlic i placówek wsparcia dziennego oraz organizowanie w nich pomocy i opieki dla dzieci w godzinach pozaszkolnych.
5) Prowadzenie monitoringu dziecka
w rodzinie, dotkniętej sytuacją kryzysową.
6) Organizowanie w szkole kółek zainteresowań, zajęć wyrównawczych.
1) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
2) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
3) Urząd Miejski
4) Placówki oświatowe
5) Sąd Rejonowy
6) Komenda Powiatowa Policji
7) Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy

Poprawa stanu bezpieczeństwa rodziny, dzieci
i młodzieży oraz zapobieganie zjawiskom przemocy
oraz profilaktyka
i rozwiązywanie problemów uzależnień.
1) Realizacja programów dot. uzależnień, agresji, adresowanych do dzieci.
2) Udzielnie pomocy rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym oraz zjawiskiem przemocy.
3) Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych.
4) Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych, zwłaszcza skierowanych do dzieci i młodzieży szkolnej, na temat uzależnień i ich negatywnych skutków.
1) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
2) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
3) Policja
4) Urząd Miejski
5) Placówki oświatowe
6) Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy
6) organizacje
pozarządowe

VI. Przewidywane efekty.
1. Stworzenie wielopłaszczyznowego, spójnego systemu wsparcia dla rodzin
z trudnościami w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
2. Zminimalizowanie negatywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży.
3. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa socjalnego.
4. Ochrona dzieci przed umieszczeniem w pieczy zastępczej.


Realizacja Programu Wspierania Rodziny zwiększy skuteczność pomocy kierowanej
do rodzin dysfunkcyjnych oraz stworzy możliwość współpracy pomiędzy instytucjami działającymi na rzecz rodziny. Oczekiwanym rezultatem wspólnych działań będzie przeciwdziałanie przemocy oraz patologizacji i zagrożeniu wykluczeniem społecznym. Interdyscyplinarne podejście daje możliwość rozwoju, zwiększenia świadomości
w środowisku lokalnym, a tym samym podniesienia jakości życia mieszkańców Miasta Mrągowo.

VII. Źródła finansowania Programu.
Realizacja zadań Programu może być finansowana:
 ze środków własnych budżetu samorządu terytorialnego,
 ze środków pozabudżetowych pozyskanych z innych źródeł, w tym z Unii Europejskiej,
 z dotacji celowych z budżetu państwa.

VIII. Monitorowanie Programu.
Monitoringiem Programu zajmować się będzie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mrągowie, na podstawie pozyskiwanych informacji oraz danych ze sprawozdań dostępnych na poziomie Miasta, uzyskiwanych od podmiotów uczestniczących w realizacji zadań.
Celem bieżącego monitoringu będzie obserwacja zmian ilościowych i jakościowych, jakie pojawiają się podczas realizacji działań. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek rozbieżności między założeniami a rezultatami, na bieżąco będą one weryfikowane
i dostosowane do potrzeb grupy docelowej.
Sprawozdania z realizacji Programu przedkładane będą w terminie do 31 marca, kolejnego okresu jego obowiązywania.