Wersja obowiązująca z dnia
odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Rady Miejskiej w Mrągowie.
Informacje dodatkowe:
Na podstawie art. 18 ust. 1 oraz art. 101 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.),
Rada Miejska w Mrągowie uchwala, co następuje :
§1. Odmawia się uwzględnienia wezwania Pana Francka – Xaviera Baudet do usunięcia naruszenia prawa w Uchwale Nr III/7/2014 z dnia 22 grudnia 2014 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
§2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Uzasadnienie
W dniu 22 grudnia 2014 roku Rada Miejska w Mrągowie podjęła uchwałę Nr III/7/2014 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Pismem z dnia 05.03.2015 r. złożonym w Urzędzie Miejskim w Mrągowie w dniu 06.03.2015 r. skierowanym do Rady Miejskiej w Mrągowie Franck – Xavier Baudet zam. ul. Kościuszki 7/1, 11-700 Mrągowo reprezentowany przez radcę prawnego Agnieszkę Baudet wezwał do usunięcia naruszenia prawa w związku z podjęciem przez Radę Miejską w Mrągowie dnia 22 grudnia 2014 roku uchwały Nr III/7/2014 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich, wzywając do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie powyższej uchwały w całości.
Zarzuty zawarte w wezwaniu:
1. „Naruszenie art. 5, 68 oraz 74 Konstytucji RP dotyczące ochrony zdrowia i środowiska”.
2. „Naruszenie przez Radę Miasta art. 12 ust. 1 w zw. z art. 27 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, poprzez brak wszczęcia procedury planistycznej w pierwszej kolejności – jako zmiany Studium przez co nie rozpatrzono uwag do Studium, jako odrębnej czynności organu stanowiącego gminy, albowiem pozbawiono mieszkańców udziału w tym postępowaniu”.
3. „Naruszenie art. 61 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, poprzez nie zawiadomienie o podjęciu uchwały nr XXIII/11/2012 z dnia 27 września 2012 r., nie wskazano zakresu planu czym pozbawiono mieszkańców wiedzy o podjęciu prac nad planem”
4. „Naruszenie art. 12 ust. 1 w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, poprzez nie poprzedzenie uchwały o zmianach – uchwałą intencyjną w tym zakresie".
5.„Wydanie uchwały w zakresie MPZP dla tych samych terenów w sprzeczności z nadal obowiązującym MPZP uchwalonym uchwałą Rady Miasta z dnia 24.08.2006 r. nr XLIII/6/2006”.
6. „Brak uchylenia uchwały Rady Miasta z dnia 24.08.2006 r. nr XLIII/6/2006”.
7.„Nie podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia uwag mieszkańców”.
8. „Sprzeczność treści uchwały z Protokołami oraz uchwałami nr XXVIII/6/2013 z dnia 10 stycznia 2013 r., XI/2/2011 z dnia 29.09.2011 r., w zw. z uchwałą nr XVIII/18/2012 z 29 marca 2012 r.”
9. „Uchwałę podjęto jako nowy plan, podczas gdy procedowano od 2009 roku w zakresie zmian planów, a nie jako utworzeniu nowego”.
Powyższe zarzuty są niezasadne z następujących powodów:
Ad pkt 1.
Wobec powyższej skargi Wojewoda Warmińsko-Mazurski podczas sprawdzania w trybie nadzorczym dokumentacji prac planistycznych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich, nie stwierdził naruszeń powyższych przepisów. Ponadto strona skarżąca nie wskazała na czym miałoby polegać rzekome naruszenie.
Ad. pkt 2
Na terenie miasta Mrągowo obowiązuje Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa uchwalone uchwałą Nr XXXII/2/2013 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 25.04.2013 r. Jeżeli plan nie narusza ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, nie ma obowiązku zmiany obowiązującego Studium w przypadku uchwalenia nowego, bądź zmiany obowiązującego planu.
Ad. pkt 3
Nie naruszono art. 61 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, gdyż przywołany przepis dotyczy przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania dotyczącego wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz decyzji o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.).
Ad. pkt 4
Strona skarżąca przywołuje przepis, który mówi o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia Studium. Plan miejscowy uchwalony uchwałą Nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22 grudnia 2014 r. nie narusza ustaleń Studium. Naszym zdaniem brak było obowiązku podejmowania uchwały intencyjnej w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa dla całego miasta – śródmieścia, tym samym nie naruszono trybu uchwalania Studium.
Ad. pkt 5
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; „Wejście w życie planu miejscowego powoduje utratę mocy obowiązującej innych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich części odnoszących się do objętego nim terenu”. Stwierdzenie strony skarżącej, że wydanie uchwały w zakresie MPZP dla tych samych terenów w sprzeczności z nadal obowiązującym MPZP uchwalonym uchwałą nr XLIII/6/2006 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 24.08.2006 r. nie jest zasadne.
Ad. pkt 6
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; „Wejście w życie planu miejscowego powoduje utratę mocy obowiązującej innych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich części odnoszących się do objętego nim terenu”.
Ad. pkt 7
Zgodnie z art. 20 ust.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: „Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych. Część tekstowa planu stanowi treść uchwały, część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załączniki do uchwały.
W związku z powyższym podjęcie odrębnej uchwały w sprawie rozpatrzenia uwag nie jest wymagane.
Ad. pkt 8
Strona skarżąca nie wykazała czego dotyczy sprzeczność uchwały nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich z „Protokołami” oraz nie podała jakie to są protokoły.
Uchwała nr XXVIII/6/2013 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 10 stycznia 2013 r. dotyczy przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowo – terenów mieszkaniowo-usługowych – brak związku z uchwałą nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Uchwała nr XI/2/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29.09.2011 r. dotyczy przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa – terenów mieszkaniowo-usługowych, obejmującej tereny przy zachodniej obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 oraz tereny przy ulicy Olsztyńskiej – brak związku z uchwałą nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Uchwała nr XVIII/18/2012 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29 marca 2012 r. dotyczy zmiany uchwały nr XI/2/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29.09.2011 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa – terenów mieszkaniowo-usługowych – brak związku z uchwałą nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Ad. pkt 9
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich przyjęty uchwałą Nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22 grudnia 2014 r. obejmuje tereny, dla których, przed podjęciem przedmiotowej uchwały, obowiązywał plan miejscowy, a także tereny dla których nie było sporządzonego planu miejscowego – część jeziora Czos oraz teren przy os. Mazurskim. Dlatego w dniu 27 września 2012 r. podjęta została uchwała inicjująca procedurę planistyczną dotyczącą nowego planu, a nie zmiany planu.
Mając powyższe na względzie podjęcie uchwały w sprawie odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa jest w pełni uzasadnione.
gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.),
Rada Miejska w Mrągowie uchwala, co następuje :
§1. Odmawia się uwzględnienia wezwania Pana Francka – Xaviera Baudet do usunięcia naruszenia prawa w Uchwale Nr III/7/2014 z dnia 22 grudnia 2014 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
§2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Uzasadnienie
W dniu 22 grudnia 2014 roku Rada Miejska w Mrągowie podjęła uchwałę Nr III/7/2014 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Pismem z dnia 05.03.2015 r. złożonym w Urzędzie Miejskim w Mrągowie w dniu 06.03.2015 r. skierowanym do Rady Miejskiej w Mrągowie Franck – Xavier Baudet zam. ul. Kościuszki 7/1, 11-700 Mrągowo reprezentowany przez radcę prawnego Agnieszkę Baudet wezwał do usunięcia naruszenia prawa w związku z podjęciem przez Radę Miejską w Mrągowie dnia 22 grudnia 2014 roku uchwały Nr III/7/2014 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich, wzywając do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie powyższej uchwały w całości.
Zarzuty zawarte w wezwaniu:
1. „Naruszenie art. 5, 68 oraz 74 Konstytucji RP dotyczące ochrony zdrowia i środowiska”.
2. „Naruszenie przez Radę Miasta art. 12 ust. 1 w zw. z art. 27 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, poprzez brak wszczęcia procedury planistycznej w pierwszej kolejności – jako zmiany Studium przez co nie rozpatrzono uwag do Studium, jako odrębnej czynności organu stanowiącego gminy, albowiem pozbawiono mieszkańców udziału w tym postępowaniu”.
3. „Naruszenie art. 61 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, poprzez nie zawiadomienie o podjęciu uchwały nr XXIII/11/2012 z dnia 27 września 2012 r., nie wskazano zakresu planu czym pozbawiono mieszkańców wiedzy o podjęciu prac nad planem”
4. „Naruszenie art. 12 ust. 1 w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, poprzez nie poprzedzenie uchwały o zmianach – uchwałą intencyjną w tym zakresie".
5.„Wydanie uchwały w zakresie MPZP dla tych samych terenów w sprzeczności z nadal obowiązującym MPZP uchwalonym uchwałą Rady Miasta z dnia 24.08.2006 r. nr XLIII/6/2006”.
6. „Brak uchylenia uchwały Rady Miasta z dnia 24.08.2006 r. nr XLIII/6/2006”.
7.„Nie podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia uwag mieszkańców”.
8. „Sprzeczność treści uchwały z Protokołami oraz uchwałami nr XXVIII/6/2013 z dnia 10 stycznia 2013 r., XI/2/2011 z dnia 29.09.2011 r., w zw. z uchwałą nr XVIII/18/2012 z 29 marca 2012 r.”
9. „Uchwałę podjęto jako nowy plan, podczas gdy procedowano od 2009 roku w zakresie zmian planów, a nie jako utworzeniu nowego”.
Powyższe zarzuty są niezasadne z następujących powodów:
Ad pkt 1.
Wobec powyższej skargi Wojewoda Warmińsko-Mazurski podczas sprawdzania w trybie nadzorczym dokumentacji prac planistycznych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich, nie stwierdził naruszeń powyższych przepisów. Ponadto strona skarżąca nie wskazała na czym miałoby polegać rzekome naruszenie.
Ad. pkt 2
Na terenie miasta Mrągowo obowiązuje Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa uchwalone uchwałą Nr XXXII/2/2013 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 25.04.2013 r. Jeżeli plan nie narusza ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, nie ma obowiązku zmiany obowiązującego Studium w przypadku uchwalenia nowego, bądź zmiany obowiązującego planu.
Ad. pkt 3
Nie naruszono art. 61 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, gdyż przywołany przepis dotyczy przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania dotyczącego wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz decyzji o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.).
Ad. pkt 4
Strona skarżąca przywołuje przepis, który mówi o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia Studium. Plan miejscowy uchwalony uchwałą Nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22 grudnia 2014 r. nie narusza ustaleń Studium. Naszym zdaniem brak było obowiązku podejmowania uchwały intencyjnej w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa dla całego miasta – śródmieścia, tym samym nie naruszono trybu uchwalania Studium.
Ad. pkt 5
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; „Wejście w życie planu miejscowego powoduje utratę mocy obowiązującej innych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich części odnoszących się do objętego nim terenu”. Stwierdzenie strony skarżącej, że wydanie uchwały w zakresie MPZP dla tych samych terenów w sprzeczności z nadal obowiązującym MPZP uchwalonym uchwałą nr XLIII/6/2006 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 24.08.2006 r. nie jest zasadne.
Ad. pkt 6
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; „Wejście w życie planu miejscowego powoduje utratę mocy obowiązującej innych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich części odnoszących się do objętego nim terenu”.
Ad. pkt 7
Zgodnie z art. 20 ust.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: „Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych. Część tekstowa planu stanowi treść uchwały, część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załączniki do uchwały.
W związku z powyższym podjęcie odrębnej uchwały w sprawie rozpatrzenia uwag nie jest wymagane.
Ad. pkt 8
Strona skarżąca nie wykazała czego dotyczy sprzeczność uchwały nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich z „Protokołami” oraz nie podała jakie to są protokoły.
Uchwała nr XXVIII/6/2013 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 10 stycznia 2013 r. dotyczy przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowo – terenów mieszkaniowo-usługowych – brak związku z uchwałą nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Uchwała nr XI/2/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29.09.2011 r. dotyczy przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa – terenów mieszkaniowo-usługowych, obejmującej tereny przy zachodniej obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 oraz tereny przy ulicy Olsztyńskiej – brak związku z uchwałą nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Uchwała nr XVIII/18/2012 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29 marca 2012 r. dotyczy zmiany uchwały nr XI/2/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29.09.2011 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mrągowa – terenów mieszkaniowo-usługowych – brak związku z uchwałą nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22.12.2014 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich.
Ad. pkt 9
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu śródmieścia w Mrągowie jako obszaru koncentracji usług ogólnomiejskich przyjęty uchwałą Nr III/7/2014 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 22 grudnia 2014 r. obejmuje tereny, dla których, przed podjęciem przedmiotowej uchwały, obowiązywał plan miejscowy, a także tereny dla których nie było sporządzonego planu miejscowego – część jeziora Czos oraz teren przy os. Mazurskim. Dlatego w dniu 27 września 2012 r. podjęta została uchwała inicjująca procedurę planistyczną dotyczącą nowego planu, a nie zmiany planu.
Mając powyższe na względzie podjęcie uchwały w sprawie odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa jest w pełni uzasadnione.