Wersja obowiązująca z dnia
trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Miasto Mrągowo podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonania zleconych zadań.
Informacje dodatkowe:
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567, z 2013 r. poz. 153) oraz art. 221 ust.4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429, Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 1456, poz. 1530, poz.1548) Rada Miejska w Mrągowie uchwala, co następuje:
§ 1
1. Ilekroć w tekście mowa o:
1/ ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
2/ Mieście – rozumie się przez to Gminę Miasto Mrągowo,
3/ Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Mrągowo,
4/ Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Mrągowie,
5/ organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,
6/ dotacji – rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art. 127 ust.1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
§ 2
1.Z budżetu Miasta mogą być udzielane dotacje podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań Miasta, innych niż wskazane ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. Nr 96, poz.873 ze zmianami),
w trybie określonym niniejszą uchwałą.
2. Dotacje mogą być przyznane w drodze otwartego konkursu ofert lub w trybie pozakonkursowym.
3. Warunkiem rozpoczęcia postępowania o udzielenie dotacji na realizację zadań, o których mowa w ust.1, jest ich wyodrębnienie w projekcie budżetu Miasta.
§ 3
1.Po przyjęciu projektu uchwały budżetowej, Burmistrz ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadań Miasta przez podmioty, o których mowa w § 2 ust.1.
2. Termin do składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od ukazania się ostatniego ogłoszenia.
3. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
1/ rodzaju zadania,
2/ wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania,
3/ zasadach przyznawania dotacji,
4/ terminach i warunkach realizacji zadania,
5/ terminie składania ofert,
6/ terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty.
4.Otwarty konkurs ofert podlega publicznemu ogłoszeniu:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
5. Wsparcie lub powierzenie realizacji zadania publicznego może nastąpić w innym trybie niż określony w ust.1, jeżeli dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.
6. Postępowanie o udzielenie dotacji prowadzone jest w oparciu o zasady: powszechności, jawności oraz pisemnej formy postępowania.
7. Uczestnikom postępowania przysługuje prawo dostępu do informacji na temat jego przebiegu.
8. Wyniki otwartego konkursu podlegają ogłoszeniu:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
§ 4
1.Burmistrz może zlecić, na wniosek organizacji, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert.
2.Wysokość dofinansowania lub finansowania takiego zadania publicznego nie może przekroczyć 10 000 zł, a termin realizacji zadania nie może być dłuższy niż 90 dni.
3.Uznając celowość realizacji zadania publicznego przez organizację, w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty, Burmistrz zamieszcza ofertę, o której mowa w § 10 ust. 3, na okres 7 dni:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
4.W terminie 7 dni od dnia upublicznienia oferty każdy może zgłosić uwagi dotyczące oferty.
5.Po rozpatrzeniu uwag podpisywana jest umowa, dotycząca realizacji zadania publicznego.
6.Łączna kwota środków finansowych przekazywanych tej samej organizacji lub temu samemu podmiotowi – w trybie pozakonkursowym – w danym roku kalendarzowym (budżetowym), nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł.
§ 5
1. Organizacje wnioskujące o realizację zadania w trybie pozakonkursowym lub przystępujące do otwartego konkursu ofert na realizację wyodrębnionego zadania, przedstawiają oferty wykonania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantujące wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
2. Oferta organizacji, podpisana przez osoby upoważnione do jego reprezentacji, powinna
w szczególności zawierać:
1/ szczegółowy zakres rzeczowy zadania,
2/ kalkulację kosztów realizacji zadania,
3/ termin i miejsce wykonania zadania,
4/ określenie formy i wysokości wnioskowanej dotacji,
5/ informację o posiadanych i zaplanowanych do wykorzystania przy realizacji zadania zasobach rzeczowych i kadrowych, z uwzględnieniem obcych środków finansowych,
6/ informację o doświadczeniu w wykonywaniu zadania, którego oferta dotyczy.
3. Do oferty realizacji zadania publicznego organizacja zobowiązana jest dołączyć:
1/ aktualny odpis z KRS, ewidencji lub inny dokument potwierdzający status prawny podmiotu i umocowanie osób go reprezentujących,
2/ statut lub wyciąg ze statutu podmiotu uprawnionego do złożenia oferty, zawierający zapisy o prowadzeniu działań w zakresie zadania, o dofinansowanie którego podmiot się ubiega,
3/ umowę partnerską, jeżeli taka została zawarta,
4/ umowę zawartą między podmiotami, w przypadku złożenia oferty wspólnej,
5/ upoważnienie bądź pełnomocnictwo do podpisywania dokumentów, w przypadku gdy takie zostało wystawione.
4. Organizacje działające wspólnie, mogą złożyć ofertę wspólną, która wskazuje jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego będą wykonywać poszczególne organizacje oraz sposób reprezentacji ww. podmiotów wobec Miasta.
5. Organizacje składające ofertę wspólną ponoszą odpowiedzialność solidarną za zobowiązania wynikające z umowy.
§ 6
1. Burmistrz może żądać od organizacji ubiegającej się o zlecenie realizacji zadania publicznego dodatkowych informacji, dotyczących złożonej oferty.
2. Oferty niezgodne ze wzorem, o którym mowa w § 10 ust. 3 lub złożone po terminie,
nie będą rozpatrywane.
§ 7
1.Oferta organizacji podlega:
1/ sprawdzeniu pod względem formalnym przez właściwe merytorycznie referaty Urzędu lub jednostki organizacyjne Miasta oraz przygotowaniu do zaopiniowania,
2/ zaopiniowaniu przez komisję konkursową jako organu opiniodawczo - doradczego oraz pomocniczego Burmistrza.
2. Organizacji służy prawo dokonania jednorazowej korekty lub uzupełnienia oferty na etapie oceny formalnej oferty.
3. Niedokonanie korekty lub uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, będzie skutkować odrzuceniem oferty na etapie oceny formalnej.
§ 8
1. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływani są przez Burmistrza w celu opiniowania złożonych ofert.
2. W skład komisji konkursowej wchodzi :
1/ dwóch przedstawicieli Burmistrza,
2/dwóch przedstawicieli reprezentujących organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje, biorące udział w konkursie.
3. W skład komisji mogą również zasiadać, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
4. Do członków komisji konkursowej, biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
5. Komunikat o możliwości zgłaszania do komisji konkursowej osób wskazanych przez organizacje, zostanie zamieszczony:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
6. Zgłoszenia osób będzie można dokonywać pisemnie w terminie 7 dni od dnia ukazania się komunikatu, o którym mowa w pkt 5.
7. Osoby wskazane przez organizacje, powinny posiadać pisemne upoważnienie do reprezentacji organizacji (kserokopię dokumentu należy dołączyć do zgłoszenia).
8. W przypadku większej ilości chętnych osób, do składu komisji wskazanych przez organizacje wyboru dokona Burmistrz, biorąc pod uwagę przede wszystkim cele statutowe organizacji, która zgłosiła kandydata do pracy komisji konkursowej.
9. W przypadku braku chętnych osób wskazanych przez organizacje bądź w sytuacji, gdzie osoby te podlegają wyłączeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, komisja konkursowa zostanie powołana zgodnie z zapisami ustawy obowiązującymi na dzień powołania komisji, przy czym nie może ona wówczas składać się z mniej niż trzech osób.
10. Co najmniej dwóch pracowników Burmistrza dokonuje oceny formalnej złożonych ofert.
11. Ocena formalna odbywa się na Karcie Oceny Formalnej Oferty, której wzór określi Burmistrz.
12. Komisja konkursowa przy ocenie ofert pod względem merytorycznym:
1/ ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację, która złożyła ofertę,
2/ ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
3/ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne,
4/uwzględnia zadeklarowany udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego,
5/ uwzględnia planowany przez organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,
6/ uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji, które w latach poprzednich, realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
13. Ocena może być dokonana, przede wszystkim w przypadku złożenia więcej niż jednej oferty na jedno zadanie publiczne, na Karcie Oceny Merytorycznej Ofert, której wzór określi Burmistrz.
14. Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach w składzie co najmniej 3 osób.
15. Oferty są udostępniane członkom komisji przed posiedzeniem tej komisji, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.
16. Pracami komisji kieruje przewodniczący, którego wskazuje Burmistrz. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez Burmistrza.
17. Do zadań przewodniczącego komisji konkursowej należy w szczególności :
1/ ustalenie terminów posiedzeń komisji konkursowej,
2/ organizowanie prac komisji konkursowej,
3/ występowanie do oferentów w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień, uzupełnień, itp. dotyczących złożonej oferty.
18. Członkowie komisji konkursowej z tytułu pracy w komisji nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
19. Komisja konkursowa wydaje opinię zwykłą większością głosów w jednym głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów „za przyznaniem” i „przeciw przyznaniu” dotacji, głos decydujący ma przewodniczący.
20. Z posiedzenia komisji konkursowej sporządza się protokół, zawierający rekomendacje komisji konkursowej, co do wyboru ofert. Protokół jest niezwłocznie przedstawiany Burmistrzowi.
21. Praca komisji powinna być zakończona w terminie 30 dni kalendarzowych, licząc od dnia pierwszego posiedzenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu.
22. Decyzję o wyborze oferty ostatecznie podejmuje Burmistrz.
23. Od decyzji Burmistrza w sprawie wyboru ofert nie stosuje się trybu odwołania.
24. Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty, na zasadach określonych w ustawie.
25. Wyniki przeprowadzonej procedury konkursowej, zawierające wykaz organizacji oraz zleconych zadań, na które przyznano dotacje i kwoty tych dotacji, zostaną niezwłocznie podane do publicznej wiadomości:
1/w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu.
26. Podpisanie umów z organizacjami nastąpi po rozstrzygnięciu konkursu ofert, w terminie uzgodnionym przez strony.
§ 9
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, których wcześniej nie można było przewidzieć, oferty mogą być również składane w trakcie roku budżetowego po terminie wyznaczonym ogłoszeniem. Dla ofert tych obowiązują identyczne zasady rozpatrywania złożonych ofert jak przy przyznawaniu dotacji organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na zadania określone ustawą.
§ 10
1. Podstawą przekazania dotacji jest pisemna umowa zawarta na czas realizacji zadania, jednak nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia roku budżetowego.
2. Umowa powinna określać w szczególności:
1/ czas jej obowiązywania,
2/ szczegółowy opis zadania, z określeniem miejsca i czasu jego realizacji,
3/ wysokość udzielonej dotacji oraz tryb i termin jej przekazania,
4/ ustalenie warunków informowania zleceniodawcy o zakresie i sposobie realizacji umowy, w tym ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
5/ zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się w każdym czasie, bez uprzedniego wezwania, kontroli w zakresie objętym umową,
6/ tryb kontroli wykonania zadania i określenie skutków stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania udzielonej dotacji,
7/ termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji i zasady zwrotu jej niewykorzystanej części,
8/ warunki wypowiedzenia umowy,
9/ szczegółowe określenie zasady odpowiedzialności zleceniobiorcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zleconego zadania, jak również wykorzystania dotacji na cele nie objęte umową.
3. Wzory dokumentów związanych z realizacją zadań publicznych muszą być zgodne
z aktami wykonawczymi do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 11
Dotacje udzielone w związku ze zleceniem realizacji zadania publicznego nie mogą być przeznaczone na:
1/ przedsięwzięcia, które są dofinansowywane z budżetu Miasta lub jego funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych,
2/ pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć,
3/ zobowiązania powstałe przed datą realizacji zadania,
4/ budowę, nabycie nieruchomości, lokali, gruntów,itp.
5/ najem lub dzierżawę budynków, lokali, gruntów (chyba, że wynika to bezpośrednio z realizacji zadania),
6/ prace remontowo-budowlane,
7/ zadania inwestycyjne,
8/ udzielanie pomocy finansowej osobom fizycznym,
9/ działalność gospodarczą, polityczną i religijną,
10/ podatki, cła, opłaty skarbowe, leasingowe oraz zobowiązania z tytułu otrzymanych kredytów,
11/ koszty kar i grzywien, a także koszty procesów sądowych,
12/ działalność statutową, niezwiązaną z realizowanym zadaniem.
§ 12
1. Organizacja otrzymująca dotację jest zobowiązana do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania i sposób wykorzystania środków.
2. W trakcie realizacji zleconego zadania, zleceniodawca ma prawo żądania od organizacji informacji, wglądu do dokumentacji zadania oraz sporządzania odpisów dokumentów zgodnie z postanowieniami umowy.
3. Kontrole prawidłowości wykonania zleconego zadania, w trakcie i po zakończeniu jego realizacji, w zakresie zgodności z umową, gospodarności i celowości wydatkowania środków publicznych przekazanych dotacją przeprowadza właściwy merytorycznie referat Urzędu lub jednostka organizacyjna Miasta. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
§ 13
1. Organizacje, które otrzymały dotację zobowiązane są do złożenia w terminie 30 dni
po zakończeniu realizacji zadania, sprawozdania merytoryczno-finansowego z wykonania zadania. Do sprawozdania podpisanego przez kierownika i osobę odpowiedzialną za sprawy rozliczeń finansowych podmiotu, sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik do umowy, podmiot zobowiązany jest dołączyć:
1/ spis faktur VAT i rachunków opłaconych ze środków pochodzących z dotacji oraz ich kserokopii opisanych i opatrzonych pieczęcią organizacji,
2/ oświadczenie o wydatkowaniu dotacji w sposób nie sprzeciwiający się przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Sprawozdanie z realizacji zadania podlega sprawdzeniu przez właściwy merytorycznie referat Urzędu lub jednostkę organizacyjną Miasta i przyjęciu przez Burmistrza.
§ 14
1. Przyznana i niewykorzystana w danym roku budżetowym dotacja, podlega zwrotowi
w części niewykorzystanej, w terminie 15 dni od daty zakończenia zadania, na rachunek Urzędu. Od kwoty dotacji zwróconej po terminie, naliczane będą odsetki
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zwrotu dotacji.
2. W przypadku stwierdzenia wydatkowania dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem, w sposób sprzeczny z postanowieniami umowy lub przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, dotacja podlega zwrotowi do budżetu Miasta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności.
§ 15
Traci moc Uchwała Nr VI/11/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 31 marca 2011 r.
w sprawie zasad współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, zmieniana Uchwałą
Nr VII/4/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 19 maja 2011 r.
§ 16
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
§ 17
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
§ 1
1. Ilekroć w tekście mowa o:
1/ ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
2/ Mieście – rozumie się przez to Gminę Miasto Mrągowo,
3/ Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Mrągowo,
4/ Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Mrągowie,
5/ organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,
6/ dotacji – rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art. 127 ust.1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
§ 2
1.Z budżetu Miasta mogą być udzielane dotacje podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań Miasta, innych niż wskazane ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. Nr 96, poz.873 ze zmianami),
w trybie określonym niniejszą uchwałą.
2. Dotacje mogą być przyznane w drodze otwartego konkursu ofert lub w trybie pozakonkursowym.
3. Warunkiem rozpoczęcia postępowania o udzielenie dotacji na realizację zadań, o których mowa w ust.1, jest ich wyodrębnienie w projekcie budżetu Miasta.
§ 3
1.Po przyjęciu projektu uchwały budżetowej, Burmistrz ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadań Miasta przez podmioty, o których mowa w § 2 ust.1.
2. Termin do składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od ukazania się ostatniego ogłoszenia.
3. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
1/ rodzaju zadania,
2/ wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania,
3/ zasadach przyznawania dotacji,
4/ terminach i warunkach realizacji zadania,
5/ terminie składania ofert,
6/ terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty.
4.Otwarty konkurs ofert podlega publicznemu ogłoszeniu:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
5. Wsparcie lub powierzenie realizacji zadania publicznego może nastąpić w innym trybie niż określony w ust.1, jeżeli dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.
6. Postępowanie o udzielenie dotacji prowadzone jest w oparciu o zasady: powszechności, jawności oraz pisemnej formy postępowania.
7. Uczestnikom postępowania przysługuje prawo dostępu do informacji na temat jego przebiegu.
8. Wyniki otwartego konkursu podlegają ogłoszeniu:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
§ 4
1.Burmistrz może zlecić, na wniosek organizacji, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert.
2.Wysokość dofinansowania lub finansowania takiego zadania publicznego nie może przekroczyć 10 000 zł, a termin realizacji zadania nie może być dłuższy niż 90 dni.
3.Uznając celowość realizacji zadania publicznego przez organizację, w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty, Burmistrz zamieszcza ofertę, o której mowa w § 10 ust. 3, na okres 7 dni:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
4.W terminie 7 dni od dnia upublicznienia oferty każdy może zgłosić uwagi dotyczące oferty.
5.Po rozpatrzeniu uwag podpisywana jest umowa, dotycząca realizacji zadania publicznego.
6.Łączna kwota środków finansowych przekazywanych tej samej organizacji lub temu samemu podmiotowi – w trybie pozakonkursowym – w danym roku kalendarzowym (budżetowym), nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł.
§ 5
1. Organizacje wnioskujące o realizację zadania w trybie pozakonkursowym lub przystępujące do otwartego konkursu ofert na realizację wyodrębnionego zadania, przedstawiają oferty wykonania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantujące wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
2. Oferta organizacji, podpisana przez osoby upoważnione do jego reprezentacji, powinna
w szczególności zawierać:
1/ szczegółowy zakres rzeczowy zadania,
2/ kalkulację kosztów realizacji zadania,
3/ termin i miejsce wykonania zadania,
4/ określenie formy i wysokości wnioskowanej dotacji,
5/ informację o posiadanych i zaplanowanych do wykorzystania przy realizacji zadania zasobach rzeczowych i kadrowych, z uwzględnieniem obcych środków finansowych,
6/ informację o doświadczeniu w wykonywaniu zadania, którego oferta dotyczy.
3. Do oferty realizacji zadania publicznego organizacja zobowiązana jest dołączyć:
1/ aktualny odpis z KRS, ewidencji lub inny dokument potwierdzający status prawny podmiotu i umocowanie osób go reprezentujących,
2/ statut lub wyciąg ze statutu podmiotu uprawnionego do złożenia oferty, zawierający zapisy o prowadzeniu działań w zakresie zadania, o dofinansowanie którego podmiot się ubiega,
3/ umowę partnerską, jeżeli taka została zawarta,
4/ umowę zawartą między podmiotami, w przypadku złożenia oferty wspólnej,
5/ upoważnienie bądź pełnomocnictwo do podpisywania dokumentów, w przypadku gdy takie zostało wystawione.
4. Organizacje działające wspólnie, mogą złożyć ofertę wspólną, która wskazuje jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego będą wykonywać poszczególne organizacje oraz sposób reprezentacji ww. podmiotów wobec Miasta.
5. Organizacje składające ofertę wspólną ponoszą odpowiedzialność solidarną za zobowiązania wynikające z umowy.
§ 6
1. Burmistrz może żądać od organizacji ubiegającej się o zlecenie realizacji zadania publicznego dodatkowych informacji, dotyczących złożonej oferty.
2. Oferty niezgodne ze wzorem, o którym mowa w § 10 ust. 3 lub złożone po terminie,
nie będą rozpatrywane.
§ 7
1.Oferta organizacji podlega:
1/ sprawdzeniu pod względem formalnym przez właściwe merytorycznie referaty Urzędu lub jednostki organizacyjne Miasta oraz przygotowaniu do zaopiniowania,
2/ zaopiniowaniu przez komisję konkursową jako organu opiniodawczo - doradczego oraz pomocniczego Burmistrza.
2. Organizacji służy prawo dokonania jednorazowej korekty lub uzupełnienia oferty na etapie oceny formalnej oferty.
3. Niedokonanie korekty lub uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, będzie skutkować odrzuceniem oferty na etapie oceny formalnej.
§ 8
1. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływani są przez Burmistrza w celu opiniowania złożonych ofert.
2. W skład komisji konkursowej wchodzi :
1/ dwóch przedstawicieli Burmistrza,
2/dwóch przedstawicieli reprezentujących organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje, biorące udział w konkursie.
3. W skład komisji mogą również zasiadać, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
4. Do członków komisji konkursowej, biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
5. Komunikat o możliwości zgłaszania do komisji konkursowej osób wskazanych przez organizacje, zostanie zamieszczony:
1/ w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ na tablicy ogłoszeniowej Urzędu.
6. Zgłoszenia osób będzie można dokonywać pisemnie w terminie 7 dni od dnia ukazania się komunikatu, o którym mowa w pkt 5.
7. Osoby wskazane przez organizacje, powinny posiadać pisemne upoważnienie do reprezentacji organizacji (kserokopię dokumentu należy dołączyć do zgłoszenia).
8. W przypadku większej ilości chętnych osób, do składu komisji wskazanych przez organizacje wyboru dokona Burmistrz, biorąc pod uwagę przede wszystkim cele statutowe organizacji, która zgłosiła kandydata do pracy komisji konkursowej.
9. W przypadku braku chętnych osób wskazanych przez organizacje bądź w sytuacji, gdzie osoby te podlegają wyłączeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, komisja konkursowa zostanie powołana zgodnie z zapisami ustawy obowiązującymi na dzień powołania komisji, przy czym nie może ona wówczas składać się z mniej niż trzech osób.
10. Co najmniej dwóch pracowników Burmistrza dokonuje oceny formalnej złożonych ofert.
11. Ocena formalna odbywa się na Karcie Oceny Formalnej Oferty, której wzór określi Burmistrz.
12. Komisja konkursowa przy ocenie ofert pod względem merytorycznym:
1/ ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację, która złożyła ofertę,
2/ ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
3/ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne,
4/uwzględnia zadeklarowany udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego,
5/ uwzględnia planowany przez organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,
6/ uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji, które w latach poprzednich, realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
13. Ocena może być dokonana, przede wszystkim w przypadku złożenia więcej niż jednej oferty na jedno zadanie publiczne, na Karcie Oceny Merytorycznej Ofert, której wzór określi Burmistrz.
14. Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach w składzie co najmniej 3 osób.
15. Oferty są udostępniane członkom komisji przed posiedzeniem tej komisji, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.
16. Pracami komisji kieruje przewodniczący, którego wskazuje Burmistrz. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez Burmistrza.
17. Do zadań przewodniczącego komisji konkursowej należy w szczególności :
1/ ustalenie terminów posiedzeń komisji konkursowej,
2/ organizowanie prac komisji konkursowej,
3/ występowanie do oferentów w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień, uzupełnień, itp. dotyczących złożonej oferty.
18. Członkowie komisji konkursowej z tytułu pracy w komisji nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
19. Komisja konkursowa wydaje opinię zwykłą większością głosów w jednym głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów „za przyznaniem” i „przeciw przyznaniu” dotacji, głos decydujący ma przewodniczący.
20. Z posiedzenia komisji konkursowej sporządza się protokół, zawierający rekomendacje komisji konkursowej, co do wyboru ofert. Protokół jest niezwłocznie przedstawiany Burmistrzowi.
21. Praca komisji powinna być zakończona w terminie 30 dni kalendarzowych, licząc od dnia pierwszego posiedzenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu.
22. Decyzję o wyborze oferty ostatecznie podejmuje Burmistrz.
23. Od decyzji Burmistrza w sprawie wyboru ofert nie stosuje się trybu odwołania.
24. Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty, na zasadach określonych w ustawie.
25. Wyniki przeprowadzonej procedury konkursowej, zawierające wykaz organizacji oraz zleconych zadań, na które przyznano dotacje i kwoty tych dotacji, zostaną niezwłocznie podane do publicznej wiadomości:
1/w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2/ na stronie internetowej Urzędu,
3/ poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu.
26. Podpisanie umów z organizacjami nastąpi po rozstrzygnięciu konkursu ofert, w terminie uzgodnionym przez strony.
§ 9
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, których wcześniej nie można było przewidzieć, oferty mogą być również składane w trakcie roku budżetowego po terminie wyznaczonym ogłoszeniem. Dla ofert tych obowiązują identyczne zasady rozpatrywania złożonych ofert jak przy przyznawaniu dotacji organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na zadania określone ustawą.
§ 10
1. Podstawą przekazania dotacji jest pisemna umowa zawarta na czas realizacji zadania, jednak nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia roku budżetowego.
2. Umowa powinna określać w szczególności:
1/ czas jej obowiązywania,
2/ szczegółowy opis zadania, z określeniem miejsca i czasu jego realizacji,
3/ wysokość udzielonej dotacji oraz tryb i termin jej przekazania,
4/ ustalenie warunków informowania zleceniodawcy o zakresie i sposobie realizacji umowy, w tym ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
5/ zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się w każdym czasie, bez uprzedniego wezwania, kontroli w zakresie objętym umową,
6/ tryb kontroli wykonania zadania i określenie skutków stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania udzielonej dotacji,
7/ termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji i zasady zwrotu jej niewykorzystanej części,
8/ warunki wypowiedzenia umowy,
9/ szczegółowe określenie zasady odpowiedzialności zleceniobiorcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zleconego zadania, jak również wykorzystania dotacji na cele nie objęte umową.
3. Wzory dokumentów związanych z realizacją zadań publicznych muszą być zgodne
z aktami wykonawczymi do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 11
Dotacje udzielone w związku ze zleceniem realizacji zadania publicznego nie mogą być przeznaczone na:
1/ przedsięwzięcia, które są dofinansowywane z budżetu Miasta lub jego funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych,
2/ pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć,
3/ zobowiązania powstałe przed datą realizacji zadania,
4/ budowę, nabycie nieruchomości, lokali, gruntów,itp.
5/ najem lub dzierżawę budynków, lokali, gruntów (chyba, że wynika to bezpośrednio z realizacji zadania),
6/ prace remontowo-budowlane,
7/ zadania inwestycyjne,
8/ udzielanie pomocy finansowej osobom fizycznym,
9/ działalność gospodarczą, polityczną i religijną,
10/ podatki, cła, opłaty skarbowe, leasingowe oraz zobowiązania z tytułu otrzymanych kredytów,
11/ koszty kar i grzywien, a także koszty procesów sądowych,
12/ działalność statutową, niezwiązaną z realizowanym zadaniem.
§ 12
1. Organizacja otrzymująca dotację jest zobowiązana do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania i sposób wykorzystania środków.
2. W trakcie realizacji zleconego zadania, zleceniodawca ma prawo żądania od organizacji informacji, wglądu do dokumentacji zadania oraz sporządzania odpisów dokumentów zgodnie z postanowieniami umowy.
3. Kontrole prawidłowości wykonania zleconego zadania, w trakcie i po zakończeniu jego realizacji, w zakresie zgodności z umową, gospodarności i celowości wydatkowania środków publicznych przekazanych dotacją przeprowadza właściwy merytorycznie referat Urzędu lub jednostka organizacyjna Miasta. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
§ 13
1. Organizacje, które otrzymały dotację zobowiązane są do złożenia w terminie 30 dni
po zakończeniu realizacji zadania, sprawozdania merytoryczno-finansowego z wykonania zadania. Do sprawozdania podpisanego przez kierownika i osobę odpowiedzialną za sprawy rozliczeń finansowych podmiotu, sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik do umowy, podmiot zobowiązany jest dołączyć:
1/ spis faktur VAT i rachunków opłaconych ze środków pochodzących z dotacji oraz ich kserokopii opisanych i opatrzonych pieczęcią organizacji,
2/ oświadczenie o wydatkowaniu dotacji w sposób nie sprzeciwiający się przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Sprawozdanie z realizacji zadania podlega sprawdzeniu przez właściwy merytorycznie referat Urzędu lub jednostkę organizacyjną Miasta i przyjęciu przez Burmistrza.
§ 14
1. Przyznana i niewykorzystana w danym roku budżetowym dotacja, podlega zwrotowi
w części niewykorzystanej, w terminie 15 dni od daty zakończenia zadania, na rachunek Urzędu. Od kwoty dotacji zwróconej po terminie, naliczane będą odsetki
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zwrotu dotacji.
2. W przypadku stwierdzenia wydatkowania dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem, w sposób sprzeczny z postanowieniami umowy lub przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, dotacja podlega zwrotowi do budżetu Miasta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności.
§ 15
Traci moc Uchwała Nr VI/11/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 31 marca 2011 r.
w sprawie zasad współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, zmieniana Uchwałą
Nr VII/4/2011 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 19 maja 2011 r.
§ 16
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
§ 17
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.