Wersja obowiązująca z dnia
przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013.
Informacje dodatkowe:
Na podstawie art. 5 a ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. z 2010 r. Dz. U. Nr 234, poz. 1536, ze zm. z 2011 r. Dz. U. Nr 112, poz. 654, Dz. U. Nr 149, poz. 887, Dz. U. Nr 205, poz.1211, Dz. U. Nr 208, poz.1241, Dz. U. Nr 209, poz.1244, z 2012), Rada Miejska w Mrągowie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
§ 1. Uchwala się Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XXIV/2/2012 Rady Miejskiej w Mrągowie
z dnia 25.10.2012 r.
Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Ilekroć w tekście mowa o:
a/ ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
b/ Gminie – rozumie się przez to Gminę Miasto Mrągowo,
c/ Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Mrągowo,
d/ organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,
e/ programie – rozumie się przez to Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013,
f/ dotacji – rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art. 127 ust.1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
g/ konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2
i w art. 13 ustawy.
§ 2.
CELE PROGRAMU
1. Celem głównym programu jest budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy Gminą, a organizacjami, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gminy oraz wzmacnianiu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu programów lokalnych.
2. Cele szczegółowe:
a/ umacnianie w świadomości mieszkańców poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną,
b/ poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspakajanie potrzeb mieszkańców Gminy,
c/ integracja podmiotów realizujących zadania publiczne,
d/ wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych,
e/ promowanie osiągnięć sektora pozarządowego oraz prezentacja jego dorobku.
§ 3.
ZASADY I ZAKRES PRZEDMIOTOWY WSPÓŁPRACY
1.Współpraca Gminy z organizacjami określonymi ustawą opiera się na zasadach: pomocniczości, suwerenności, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
a/ zasada pomocniczości: Gmina uznaje prawo organizacji pozarządowych do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów społeczności, także należących do sfery zadań publicznych. Gmina będzie zlecała zadania i przekazywała środki finansowe organizacjom, które są gotowe realizować te zadania na wymaganym poziomie,
b/ zasada suwerenności stron: Gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych, ich związków i reprezentacji. Wykonując zadania na zlecenie Gminy organizacje powinny działać w ramach obowiązujących przepisów, procedur i uregulowań prawnych,
c/ zasada partnerstwa: Gmina traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych. Gmina oczekuje od organizacji aktywnego uczestniczenia w pracach grup zadaniowych, organizowanych przez samorząd spotkaniach tematycznych, przekazywania informacji, udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd itp.,
d/ zasada efektywności: Gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych spośród proponowanych przez organizacje pozarządowe. Oczekuje od organizacji innowacyjnych, efektywnych ofert realizacji zadań oraz sporządzania właściwej dokumentacji projektowej, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych
i sprawozdawczych,
e/ zasada uczciwej konkurencji: organy samorządu udzielają wszystkim podmiotom tych samych informacji odnośnie wykonywanych działań, a także stosują jednakowe kryteria wspierania wszystkich organizacji pozarządowych,
f/ zasada jawności: organy samorządu udostępniają współpracującym z nimi organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, środkach pieniężnych i celach realizowanych zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami.
2. Przedmiotem współpracy jest:
a/ zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w formie:
- realizacji zadań publicznych, określonych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- wzajemnego konsultowania i wspólnego tworzenia systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych.
3. Partnerzy współpracy:
a/ we współpracy ze strony samorządu uczestniczą:
- Władze Gminy
Burmistrz określa szczegółowe zasady współpracy z organizacjami,
a w szczególności podejmuje decyzje o zlecaniu niektórych zadań publicznych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz o przydzieleniu dofinansowania lub sfinansowaniu realizacji poszczególnych zadań. W sprawach szczególnych Burmistrza reprezentują odpowiednie referaty i jednostki organizacyjne Urzędu Miejskiego oraz wyznaczona osoba do spraw kontaktów z organizacjami pozarządowymi,
- Referat Strategii, Rozwoju, Promocji i Integracji Europejskiej
Referat pełni rolę koordynatora współpracy pomiędzy referatami Urzędu Miejskiego
i jednostkami organizacyjnymi Gminy, a przedstawicielami poszczególnych organizacji. Wypełnia zadania wynikające z programu oraz zasad współpracy
z organizacjami pozarządowymi, prowadzi i aktualizuje „Bazę organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Miasto Mrągowo”
odpowiada za przygotowanie projektu programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok następny i przedkłada go Burmistrzowi
w terminie do 15 października danego roku,
prowadzi sprawy związane z realizacją programu współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi,
sporządza, na podstawie informacji przekazanych z referatów, roczne zbiorcze sprawozdanie z realizacji zadań przez organizacje pozarządowe,
przyjmuje wnioski o udzielenie rekomendacji Burmistrza Miasta Mrągowo,
przyjmuje wnioski o partnerstwo formalne lub nieformalne samorządu miejskiego dla projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe,
przygotowuje spotkania z organizacjami pozarządowymi,
umieszcza informacje, dotyczące organizacji pozarządowych na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mrągowie.
- Rada Działalności Pożytku Publicznego, o ile zostanie powołana
Jest organem opiniodawczo-doradczym, monitorującym proces współpracy oraz pomocniczym Burmistrza Miasta Mrągowo. Do zadań Rady należy
w szczególności:
opiniowanie projektów strategii rozwoju Gminy,
opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego, dotyczących sfery zadań publicznych,
wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust.3,
udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej, a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3,
wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
b/ we współpracy ze strony organizacji pozarządowych uczestniczą przede wszystkim:
organizacje pozarządowe – osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościołów i związków wyznaniowych, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
4. Program współpracy dotyczy organizacji pozarządowych oraz innych jednostek prowadzących działalność pożytku publicznego, działających na rzecz mieszkańców Gminy Miasto Mrągowo.
§ 4.
FORMY WSPÓŁPRACY
1.Współpraca Gminy z organizacjami może mieć charakter pozafinansowy i finansowy.
2. Pozafinansowe formy współpracy:
a/ wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności,
b/ konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących trzeciego sektora,
c/ konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych pożytku publicznego z Radą Działalności Pożytku Publicznego, o ile zostanie powołana,
d/ prowadzenie wspólnych programów i inicjatyw służących społeczności lokalnej,
e/ udostępnianie pomieszczeń na potrzeby realizacji zadań trzeciego sektora,
f/ wynajmowanie na preferencyjnych warunkach należących do Gminy nieruchomości na potrzeby realizacji zadań statutowych organizacji,
g/ promocja inicjatyw i przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje, m.in. przez możliwość umieszczenia informacji na stronie internetowej Gminy,
h/ prowadzenie i aktualizowanie elektronicznej „Bazy organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Miasto Mrągowo” na stronie internetowej Gminy, utworzonej na podstawie wypełnionych przez te organizacje druków zgody na umieszczenie ich w bazie,
i/ zobowiązanie organizacji do promocji Miasta Mrągowo,
j/ udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z Gminą, które ubiegają się
o dofinansowanie z innych źródeł.
3. Finansowe formy współpracy polegają na zlecaniu realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1, jako zadań zleconych w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e, art. 151 ust. 1 oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
4. Istnieją dwie formy zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym:
a/ wsparcie realizacji zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji,
b/ powierzanie realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym wraz
z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji.
§ 5.
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
1. Wskazane w programie zadania priorytetowe oznaczają zadania Gminy uznane za ważne dla społeczności lokalnej, i które z uwagi na ich doniosłość, powinny być w pierwszej kolejności wsparte środkami publicznymi, w trybie określonym przepisami prawa.
2. Za zadania priorytetowe w 2013 r., które mogą być realizowane wspólnie z organizacjami, uznaje się:
1. Ochrona ludności, w tym zapewnienie bezpieczeństwa ludności na akwenach wodnych i terenach przywodnych Miasta Mrągowo poprzez prowadzenie działalności ratowniczej.
2. Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym, w tym :
- działania w zakresie profilaktyki problemów alkoholowych i innych uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, poprzez działania edukacyjne, organizację wypoczynku letniego i zimowego oraz imprez profilaktycznych.
3. Ochrona i promocja zdrowia, w tym zapobieganie chorobom społecznym, propagowanie zdrowego stylu życia oraz szkolenia w zakresie pomocy przedlekarskiej skierowane do mieszkańców Miasta Mrągowo.
4. Pomoc społeczna, w tym działania niosące pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym (mieszkańcom Miasta Mrągowo) w miejscu zamieszkania tych osób, poprzez świadczenie bezpłatnych usług opiekuńczo-pielęgniarskich.
5. Edukacyjna Opieka Wychowawcza, w tym działania rozwijające uzdolnienia dzieci i młodzieży z terenu Miasta Mrągowo poprzez edukację wokalno – muzyczno – taneczną.
6. Promocja i organizacja wolontariatu, w tym organizacja szkoleń.
7. Ekologia oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, w tym działania związane z edukacją ekologiczną skierowane do mieszkańców Miasta Mrągowo.
8. Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w tym podtrzymywanie tradycji narodowych, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej, poprzez organizacje przedsięwzięć skierowanych do mieszkańców Mrągowa.
9. Działalność wspomagająca rozwój społeczności lokalnej, poprzez edukację i zaspakajanie zainteresowań kulturalnych mieszkańców Miasta Mrągowo.
10. Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu na terenie Miasta Mrągowo, w tym :
- wspieranie działalności klubów sportowych, działających na terenie Miasta Mrągowo,
w zakresie realizacji szkolenia sportowego oraz uczestnictwa w zorganizowanej rywalizacji sportowej organizowanej przez właściwe związki sportowe,
- upowszechnianie sportu wśród mieszkańców Miasta Mrągowo ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, poprzez organizację lub uczestniczenie w imprezach, zawodach oraz zajęciach sportowych.
11. Promocja miasta, w tym promocja i popularyzacja miasta Mrągowo w kraju i poza jego granicami oraz rozwijanie współpracy zagranicznej i kontaktów między społeczeństwami Europy, poprzez działania sportowe w kraju i za granicą oraz organizacja imprez sportowych.
§ 6.
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2013 r., obowiązuje
od 01.01.2013 r. do 31.12.2013 r.
§ 7.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
1. Realizacja zadania publicznego odbywa się w trybie otwartego konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
2. Burmistrz Miasta Mrągowo może zlecić realizację zadania publicznego w inny sposób niż w trybie otwartego konkursu ofert, zgodnie z art. 11 ust.4 ustawy.
3. Otwarty konkurs ofert dla określonego zadania ogłasza Burmistrz Miasta Mrągowo, przy czym termin składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ogłoszenia o konkursie.
4. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych może nastąpić
na podstawie projektu uchwały budżetowej na rok 2013.
5. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
a/ rodzaju zadania,
b/ wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania,
c/ zasadach przyznawania dotacji,
d/ terminach i warunkach realizacji zadania,
e/ terminie składania ofert,
f/ trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert,
g/ zrealizowanych przez Gminę w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.
6. Otwarty konkurs ofert ogłasza się:
a/ w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy,
b/ w siedzibie Gminy na tablicy ogłoszeń,
c/ na stronie internetowej Gminy,
d/ w zależności od rodzaju zadania publicznego można również zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym.
7. Na wniosek, stanowiący ofertę organizacji lub innego podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 3 ustawy, Gmina może zlecić wykonanie realizacji zadania publicznego o charakterze lokalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert, na zasadach określonych w ustawie.
8. W sytuacjach wyjątkowych i losowych określonych w art. 11 a ustawy realizacja zadania publicznego może nastąpić z pominięciem otwartego konkursu ofert.
9. Wzory dokumentów związanych z realizacją programu współpracy Gminy Miasto Mrągowo z podmiotami programu, określają odrębne przepisy prawa.
§ 8.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
Wysokość środków przeznaczona na realizację programu zostanie określona w budżecie Gminy Miasto Mrągowo na rok 2013. W propozycjach do projektu budżetu przeznaczono na ten cel kwotę 450.000 zł.
§ 9.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
1. Wskaźnikiem efektywności realizacji programu współpracy są w szczególności informacje dotyczące:
a/ liczby organizacji pozarządowych, podejmujących działania publiczne na rzecz lokalnej społeczności we współpracy z Gminą,
b/ liczby osób, które były adresatami zadań realizowanych we współpracy z Gminą,
c/ wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację tych zadań,
d/ liczby wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe
i Gminę.
2. Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji zadań programu współpracy oraz kontrolę merytoryczną i finansową realizacji zadań publicznych przez podmioty programu, zajmują się stosownie do zlecanych zadań publicznych, odpowiednie referaty Urzędu Miejskiego
w Mrągowie.
3. Organizacje mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje, dotyczące realizacji programu w trakcie przeprowadzanych konsultacji lub do osób wyznaczonych do kontaktu
z organizacjami.
4. Uzyskiwane w czasie realizacji programu współpracy informacje, uwagi, wnioski
i propozycje, dotyczące realizowanych projektów, będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy Gminy z organizacjami.
5. W terminie do 30 kwietnia 2014 roku zostanie przedłożone Radzie Miejskiej w Mrągowie sprawozdanie z realizacji programu współpracy Gminy Miasto Mrągowo z podmiotami programu za poprzedni rok budżetowy, które sporządza Referat Strategii, Rozwoju, Promocji i Integracji Europejskiej, na podstawie informacji przekazanych z referatów merytorycznie odpowiedzialnych za realizację zadań publicznych.
6. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5 dodatkowo zamieszcza się na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mrągowie oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
§ 10.
SPOSÓB TWORZENIA PROGRAMU ORAZ PRZEBIEG KONSULTACJI
1. Projekt programu współpracy był konsultowany z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, funkcjonującymi na terenie Gminy,
w sposób określony w Uchwale Nr LI/1 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 30 września 2010 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu sposobu konsultowania z Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. W wyniku konsultacji do Urzędu Miejskiego w Mrągowie nie wpłynął żaden wniosek organizacji pozarządowych ani podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności publicznej i o wolontariacie, odnośnie konsultowanego projektu uchwały Rady Miejskiej w Mrągowie.
§ 11.
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH
DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
1. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływani są przez Burmistrza w drodze decyzji, w celu opiniowania złożonych ofert.
2. W skład komisji konkursowej wchodzi :
a/ dwóch przedstawicieli Burmistrza Miasta Mrągowo,
b/dwóch przedstawicieli reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, biorące udział w konkursie.
3. W skład komisji mogą również zasiadać, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
4. Do członków komisji konkursowej, biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
5. Komunikat o możliwości zgłaszania do komisji konkursowej osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, zostanie zamieszczony na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mrągowie, tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Mrągowie oraz Biuletynie Informacji Publicznej.
6. Zgłoszenia osób będzie można dokonywać pisemnie w terminie 14 dni od dnia ukazania się komunikatu, o którym mowa w pkt 5.
7. Osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym, powinny posiadać pisemne upoważnienie do reprezentacji organizacji (kserokopię dokumenty należy dołączyć do zgłoszenia).
8. W przypadku większej ilości chętnych osób, do składu komisji wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, wyboru dokona Burmistrz Miasta Mrągowo, biorąc pod uwagę przede wszystkim cele statutowe organizacji, która zgłosiła kandydata do pracy komisji konkursowej.
9. W przypadku braku chętnych osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie bądź osoby te będą podlegały wyłączeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, komisja konkursowa zostanie powołana zgodnie z zapisami ustawy obowiązującymi na dzień powołania komisji, przy czym nie może ona wówczas składać się z mniej niż trzech osób.
10. Co najmniej dwóch pracowników Burmistrza Miasta Mrągowo dokonuje oceny formalnej złożonych ofert.
11. Ocena formalna odbywa się na Karcie Oceny Formalnej Oferty, której wzór określi Burmistrz.
12. Komisja konkursowa przy ocenie ofert pod względem merytorycznym:
a/ ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez podmiot, który złożył ofertę,
b/ ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
c/ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne,
d/uwzględnia zadeklarowany udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego,
e/ uwzględnia planowany przez organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,
f/ uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji, które w latach poprzednich, realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
13. Ocena może być dokonana, przede wszystkim w przypadku złożenia więcej niż jednej oferty na jedno zadanie publiczne, na Karcie Oceny Merytorycznej Ofert, której wzór określi Burmistrz.
14. Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach w składzie co najmniej 3 osób.
15. Oferty są udostępniane członkom komisji przed posiedzeniem tej komisji, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.
16. Pracami komisji kieruje przewodniczący, którego wskazuje Burmistrz. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez Burmistrza.
17. Do zadań przewodniczącego komisji konkursowej należy w szczególności :
1/ ustalenie terminów posiedzeń komisji konkursowej,
2/ organizowanie prac komisji konkursowej,
3/ występowanie do oferentów w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień, uzupełnień, itp. dotyczących złożonej oferty.
18. Członkowie komisji konkursowej z tytułu pracy w komisji nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
19. Komisja konkursowa wydaje opinię zwykłą większością głosów w jednym głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów „za przyznaniem” i „przeciw przyznaniu” dotacji, głos decydujący ma przewodniczący.
20. Z posiedzenia komisji konkursowej sporządza się protokół, zawierający rekomendacje komisji konkursowej, co do wyboru ofert. Protokół jest niezwłocznie przedstawiany Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
21. Praca komisji powinna być zakończona w terminie 30 dni kalendarzowych, licząc od dnia pierwszego posiedzenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu.
22. Decyzję o wyborze oferty i o udzieleniu dotacji ostatecznie podejmuje Burmistrz Miasta Mrągowo.
23. Od decyzji Burmistrza w sprawie wyboru ofert i udzielenia dotacji nie stosuje się trybu odwołania.
24. Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty, na zasadach określonych w ustawie.
25. Wyniki przeprowadzonej procedury konkursowej, zawierające wykaz podmiotów oraz zleconych zadań, na które przyznano dotacje i kwoty tych dotacji, zostaną niezwłocznie podane do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego
w Mrągowie, poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Mrągowie oraz na stronie internetowej Miasta Mrągowo.
26. Podpisanie umów z podmiotami nastąpi po rozstrzygnięciu konkursu ofert, w terminie uzgodnionym przez strony.
do Uchwały Nr XXIV/2/2012 Rady Miejskiej w Mrągowie
z dnia 25.10.2012 r.
Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Ilekroć w tekście mowa o:
a/ ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
b/ Gminie – rozumie się przez to Gminę Miasto Mrągowo,
c/ Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Mrągowo,
d/ organizacjach – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy,
e/ programie – rozumie się przez to Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2013,
f/ dotacji – rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art. 127 ust.1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
g/ konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2
i w art. 13 ustawy.
§ 2.
CELE PROGRAMU
1. Celem głównym programu jest budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy Gminą, a organizacjami, służącego rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gminy oraz wzmacnianiu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu programów lokalnych.
2. Cele szczegółowe:
a/ umacnianie w świadomości mieszkańców poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną,
b/ poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspakajanie potrzeb mieszkańców Gminy,
c/ integracja podmiotów realizujących zadania publiczne,
d/ wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych,
e/ promowanie osiągnięć sektora pozarządowego oraz prezentacja jego dorobku.
§ 3.
ZASADY I ZAKRES PRZEDMIOTOWY WSPÓŁPRACY
1.Współpraca Gminy z organizacjami określonymi ustawą opiera się na zasadach: pomocniczości, suwerenności, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
a/ zasada pomocniczości: Gmina uznaje prawo organizacji pozarządowych do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów społeczności, także należących do sfery zadań publicznych. Gmina będzie zlecała zadania i przekazywała środki finansowe organizacjom, które są gotowe realizować te zadania na wymaganym poziomie,
b/ zasada suwerenności stron: Gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych, ich związków i reprezentacji. Wykonując zadania na zlecenie Gminy organizacje powinny działać w ramach obowiązujących przepisów, procedur i uregulowań prawnych,
c/ zasada partnerstwa: Gmina traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych. Gmina oczekuje od organizacji aktywnego uczestniczenia w pracach grup zadaniowych, organizowanych przez samorząd spotkaniach tematycznych, przekazywania informacji, udziału w innych wydarzeniach organizowanych przez samorząd itp.,
d/ zasada efektywności: Gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych spośród proponowanych przez organizacje pozarządowe. Oczekuje od organizacji innowacyjnych, efektywnych ofert realizacji zadań oraz sporządzania właściwej dokumentacji projektowej, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków merytorycznych, finansowych
i sprawozdawczych,
e/ zasada uczciwej konkurencji: organy samorządu udzielają wszystkim podmiotom tych samych informacji odnośnie wykonywanych działań, a także stosują jednakowe kryteria wspierania wszystkich organizacji pozarządowych,
f/ zasada jawności: organy samorządu udostępniają współpracującym z nimi organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, środkach pieniężnych i celach realizowanych zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi organizacjami.
2. Przedmiotem współpracy jest:
a/ zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w formie:
- realizacji zadań publicznych, określonych w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- wzajemnego konsultowania i wspólnego tworzenia systemowych rozwiązań ważnych problemów społecznych.
3. Partnerzy współpracy:
a/ we współpracy ze strony samorządu uczestniczą:
- Władze Gminy
Burmistrz określa szczegółowe zasady współpracy z organizacjami,
a w szczególności podejmuje decyzje o zlecaniu niektórych zadań publicznych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz o przydzieleniu dofinansowania lub sfinansowaniu realizacji poszczególnych zadań. W sprawach szczególnych Burmistrza reprezentują odpowiednie referaty i jednostki organizacyjne Urzędu Miejskiego oraz wyznaczona osoba do spraw kontaktów z organizacjami pozarządowymi,
- Referat Strategii, Rozwoju, Promocji i Integracji Europejskiej
Referat pełni rolę koordynatora współpracy pomiędzy referatami Urzędu Miejskiego
i jednostkami organizacyjnymi Gminy, a przedstawicielami poszczególnych organizacji. Wypełnia zadania wynikające z programu oraz zasad współpracy
z organizacjami pozarządowymi, prowadzi i aktualizuje „Bazę organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Miasto Mrągowo”
odpowiada za przygotowanie projektu programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok następny i przedkłada go Burmistrzowi
w terminie do 15 października danego roku,
prowadzi sprawy związane z realizacją programu współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi,
sporządza, na podstawie informacji przekazanych z referatów, roczne zbiorcze sprawozdanie z realizacji zadań przez organizacje pozarządowe,
przyjmuje wnioski o udzielenie rekomendacji Burmistrza Miasta Mrągowo,
przyjmuje wnioski o partnerstwo formalne lub nieformalne samorządu miejskiego dla projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe,
przygotowuje spotkania z organizacjami pozarządowymi,
umieszcza informacje, dotyczące organizacji pozarządowych na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mrągowie.
- Rada Działalności Pożytku Publicznego, o ile zostanie powołana
Jest organem opiniodawczo-doradczym, monitorującym proces współpracy oraz pomocniczym Burmistrza Miasta Mrągowo. Do zadań Rady należy
w szczególności:
opiniowanie projektów strategii rozwoju Gminy,
opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego, dotyczących sfery zadań publicznych,
wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust.3,
udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej, a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3,
wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.
b/ we współpracy ze strony organizacji pozarządowych uczestniczą przede wszystkim:
organizacje pozarządowe – osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościołów i związków wyznaniowych, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
4. Program współpracy dotyczy organizacji pozarządowych oraz innych jednostek prowadzących działalność pożytku publicznego, działających na rzecz mieszkańców Gminy Miasto Mrągowo.
§ 4.
FORMY WSPÓŁPRACY
1.Współpraca Gminy z organizacjami może mieć charakter pozafinansowy i finansowy.
2. Pozafinansowe formy współpracy:
a/ wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności,
b/ konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących trzeciego sektora,
c/ konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych pożytku publicznego z Radą Działalności Pożytku Publicznego, o ile zostanie powołana,
d/ prowadzenie wspólnych programów i inicjatyw służących społeczności lokalnej,
e/ udostępnianie pomieszczeń na potrzeby realizacji zadań trzeciego sektora,
f/ wynajmowanie na preferencyjnych warunkach należących do Gminy nieruchomości na potrzeby realizacji zadań statutowych organizacji,
g/ promocja inicjatyw i przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje, m.in. przez możliwość umieszczenia informacji na stronie internetowej Gminy,
h/ prowadzenie i aktualizowanie elektronicznej „Bazy organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Miasto Mrągowo” na stronie internetowej Gminy, utworzonej na podstawie wypełnionych przez te organizacje druków zgody na umieszczenie ich w bazie,
i/ zobowiązanie organizacji do promocji Miasta Mrągowo,
j/ udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z Gminą, które ubiegają się
o dofinansowanie z innych źródeł.
3. Finansowe formy współpracy polegają na zlecaniu realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1, jako zadań zleconych w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e, art. 151 ust. 1 oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
4. Istnieją dwie formy zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym:
a/ wsparcie realizacji zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji,
b/ powierzanie realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym wraz
z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji.
§ 5.
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
1. Wskazane w programie zadania priorytetowe oznaczają zadania Gminy uznane za ważne dla społeczności lokalnej, i które z uwagi na ich doniosłość, powinny być w pierwszej kolejności wsparte środkami publicznymi, w trybie określonym przepisami prawa.
2. Za zadania priorytetowe w 2013 r., które mogą być realizowane wspólnie z organizacjami, uznaje się:
1. Ochrona ludności, w tym zapewnienie bezpieczeństwa ludności na akwenach wodnych i terenach przywodnych Miasta Mrągowo poprzez prowadzenie działalności ratowniczej.
2. Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym, w tym :
- działania w zakresie profilaktyki problemów alkoholowych i innych uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, poprzez działania edukacyjne, organizację wypoczynku letniego i zimowego oraz imprez profilaktycznych.
3. Ochrona i promocja zdrowia, w tym zapobieganie chorobom społecznym, propagowanie zdrowego stylu życia oraz szkolenia w zakresie pomocy przedlekarskiej skierowane do mieszkańców Miasta Mrągowo.
4. Pomoc społeczna, w tym działania niosące pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym (mieszkańcom Miasta Mrągowo) w miejscu zamieszkania tych osób, poprzez świadczenie bezpłatnych usług opiekuńczo-pielęgniarskich.
5. Edukacyjna Opieka Wychowawcza, w tym działania rozwijające uzdolnienia dzieci i młodzieży z terenu Miasta Mrągowo poprzez edukację wokalno – muzyczno – taneczną.
6. Promocja i organizacja wolontariatu, w tym organizacja szkoleń.
7. Ekologia oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, w tym działania związane z edukacją ekologiczną skierowane do mieszkańców Miasta Mrągowo.
8. Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w tym podtrzymywanie tradycji narodowych, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej, poprzez organizacje przedsięwzięć skierowanych do mieszkańców Mrągowa.
9. Działalność wspomagająca rozwój społeczności lokalnej, poprzez edukację i zaspakajanie zainteresowań kulturalnych mieszkańców Miasta Mrągowo.
10. Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sportu na terenie Miasta Mrągowo, w tym :
- wspieranie działalności klubów sportowych, działających na terenie Miasta Mrągowo,
w zakresie realizacji szkolenia sportowego oraz uczestnictwa w zorganizowanej rywalizacji sportowej organizowanej przez właściwe związki sportowe,
- upowszechnianie sportu wśród mieszkańców Miasta Mrągowo ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, poprzez organizację lub uczestniczenie w imprezach, zawodach oraz zajęciach sportowych.
11. Promocja miasta, w tym promocja i popularyzacja miasta Mrągowo w kraju i poza jego granicami oraz rozwijanie współpracy zagranicznej i kontaktów między społeczeństwami Europy, poprzez działania sportowe w kraju i za granicą oraz organizacja imprez sportowych.
§ 6.
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
Roczny Program Współpracy Gminy Miasto Mrągowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2013 r., obowiązuje
od 01.01.2013 r. do 31.12.2013 r.
§ 7.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
1. Realizacja zadania publicznego odbywa się w trybie otwartego konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
2. Burmistrz Miasta Mrągowo może zlecić realizację zadania publicznego w inny sposób niż w trybie otwartego konkursu ofert, zgodnie z art. 11 ust.4 ustawy.
3. Otwarty konkurs ofert dla określonego zadania ogłasza Burmistrz Miasta Mrągowo, przy czym termin składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ogłoszenia o konkursie.
4. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych może nastąpić
na podstawie projektu uchwały budżetowej na rok 2013.
5. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
a/ rodzaju zadania,
b/ wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania,
c/ zasadach przyznawania dotacji,
d/ terminach i warunkach realizacji zadania,
e/ terminie składania ofert,
f/ trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert,
g/ zrealizowanych przez Gminę w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.
6. Otwarty konkurs ofert ogłasza się:
a/ w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy,
b/ w siedzibie Gminy na tablicy ogłoszeń,
c/ na stronie internetowej Gminy,
d/ w zależności od rodzaju zadania publicznego można również zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym.
7. Na wniosek, stanowiący ofertę organizacji lub innego podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 3 ustawy, Gmina może zlecić wykonanie realizacji zadania publicznego o charakterze lokalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert, na zasadach określonych w ustawie.
8. W sytuacjach wyjątkowych i losowych określonych w art. 11 a ustawy realizacja zadania publicznego może nastąpić z pominięciem otwartego konkursu ofert.
9. Wzory dokumentów związanych z realizacją programu współpracy Gminy Miasto Mrągowo z podmiotami programu, określają odrębne przepisy prawa.
§ 8.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
Wysokość środków przeznaczona na realizację programu zostanie określona w budżecie Gminy Miasto Mrągowo na rok 2013. W propozycjach do projektu budżetu przeznaczono na ten cel kwotę 450.000 zł.
§ 9.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
1. Wskaźnikiem efektywności realizacji programu współpracy są w szczególności informacje dotyczące:
a/ liczby organizacji pozarządowych, podejmujących działania publiczne na rzecz lokalnej społeczności we współpracy z Gminą,
b/ liczby osób, które były adresatami zadań realizowanych we współpracy z Gminą,
c/ wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację tych zadań,
d/ liczby wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe
i Gminę.
2. Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji zadań programu współpracy oraz kontrolę merytoryczną i finansową realizacji zadań publicznych przez podmioty programu, zajmują się stosownie do zlecanych zadań publicznych, odpowiednie referaty Urzędu Miejskiego
w Mrągowie.
3. Organizacje mogą zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje, dotyczące realizacji programu w trakcie przeprowadzanych konsultacji lub do osób wyznaczonych do kontaktu
z organizacjami.
4. Uzyskiwane w czasie realizacji programu współpracy informacje, uwagi, wnioski
i propozycje, dotyczące realizowanych projektów, będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy Gminy z organizacjami.
5. W terminie do 30 kwietnia 2014 roku zostanie przedłożone Radzie Miejskiej w Mrągowie sprawozdanie z realizacji programu współpracy Gminy Miasto Mrągowo z podmiotami programu za poprzedni rok budżetowy, które sporządza Referat Strategii, Rozwoju, Promocji i Integracji Europejskiej, na podstawie informacji przekazanych z referatów merytorycznie odpowiedzialnych za realizację zadań publicznych.
6. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5 dodatkowo zamieszcza się na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mrągowie oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
§ 10.
SPOSÓB TWORZENIA PROGRAMU ORAZ PRZEBIEG KONSULTACJI
1. Projekt programu współpracy był konsultowany z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, funkcjonującymi na terenie Gminy,
w sposób określony w Uchwale Nr LI/1 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 30 września 2010 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu sposobu konsultowania z Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. W wyniku konsultacji do Urzędu Miejskiego w Mrągowie nie wpłynął żaden wniosek organizacji pozarządowych ani podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności publicznej i o wolontariacie, odnośnie konsultowanego projektu uchwały Rady Miejskiej w Mrągowie.
§ 11.
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH
DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
1. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływani są przez Burmistrza w drodze decyzji, w celu opiniowania złożonych ofert.
2. W skład komisji konkursowej wchodzi :
a/ dwóch przedstawicieli Burmistrza Miasta Mrągowo,
b/dwóch przedstawicieli reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, biorące udział w konkursie.
3. W skład komisji mogą również zasiadać, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
4. Do członków komisji konkursowej, biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) dotyczące wyłączenia pracownika.
5. Komunikat o możliwości zgłaszania do komisji konkursowej osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, zostanie zamieszczony na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mrągowie, tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Mrągowie oraz Biuletynie Informacji Publicznej.
6. Zgłoszenia osób będzie można dokonywać pisemnie w terminie 14 dni od dnia ukazania się komunikatu, o którym mowa w pkt 5.
7. Osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym, powinny posiadać pisemne upoważnienie do reprezentacji organizacji (kserokopię dokumenty należy dołączyć do zgłoszenia).
8. W przypadku większej ilości chętnych osób, do składu komisji wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, wyboru dokona Burmistrz Miasta Mrągowo, biorąc pod uwagę przede wszystkim cele statutowe organizacji, która zgłosiła kandydata do pracy komisji konkursowej.
9. W przypadku braku chętnych osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3. ust. 3 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie bądź osoby te będą podlegały wyłączeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, komisja konkursowa zostanie powołana zgodnie z zapisami ustawy obowiązującymi na dzień powołania komisji, przy czym nie może ona wówczas składać się z mniej niż trzech osób.
10. Co najmniej dwóch pracowników Burmistrza Miasta Mrągowo dokonuje oceny formalnej złożonych ofert.
11. Ocena formalna odbywa się na Karcie Oceny Formalnej Oferty, której wzór określi Burmistrz.
12. Komisja konkursowa przy ocenie ofert pod względem merytorycznym:
a/ ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez podmiot, który złożył ofertę,
b/ ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,
c/ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne,
d/uwzględnia zadeklarowany udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego,
e/ uwzględnia planowany przez organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,
f/ uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji, które w latach poprzednich, realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
13. Ocena może być dokonana, przede wszystkim w przypadku złożenia więcej niż jednej oferty na jedno zadanie publiczne, na Karcie Oceny Merytorycznej Ofert, której wzór określi Burmistrz.
14. Komisja konkursowa pracuje na posiedzeniach w składzie co najmniej 3 osób.
15. Oferty są udostępniane członkom komisji przed posiedzeniem tej komisji, w terminie umożliwiającym rzetelne zapoznanie się z nimi.
16. Pracami komisji kieruje przewodniczący, którego wskazuje Burmistrz. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji przewodniczy osoba pisemnie upoważniona przez Burmistrza.
17. Do zadań przewodniczącego komisji konkursowej należy w szczególności :
1/ ustalenie terminów posiedzeń komisji konkursowej,
2/ organizowanie prac komisji konkursowej,
3/ występowanie do oferentów w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień, uzupełnień, itp. dotyczących złożonej oferty.
18. Członkowie komisji konkursowej z tytułu pracy w komisji nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
19. Komisja konkursowa wydaje opinię zwykłą większością głosów w jednym głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów „za przyznaniem” i „przeciw przyznaniu” dotacji, głos decydujący ma przewodniczący.
20. Z posiedzenia komisji konkursowej sporządza się protokół, zawierający rekomendacje komisji konkursowej, co do wyboru ofert. Protokół jest niezwłocznie przedstawiany Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
21. Praca komisji powinna być zakończona w terminie 30 dni kalendarzowych, licząc od dnia pierwszego posiedzenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu.
22. Decyzję o wyborze oferty i o udzieleniu dotacji ostatecznie podejmuje Burmistrz Miasta Mrągowo.
23. Od decyzji Burmistrza w sprawie wyboru ofert i udzielenia dotacji nie stosuje się trybu odwołania.
24. Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty, na zasadach określonych w ustawie.
25. Wyniki przeprowadzonej procedury konkursowej, zawierające wykaz podmiotów oraz zleconych zadań, na które przyznano dotacje i kwoty tych dotacji, zostaną niezwłocznie podane do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego
w Mrągowie, poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Mrągowie oraz na stronie internetowej Miasta Mrągowo.
26. Podpisanie umów z podmiotami nastąpi po rozstrzygnięciu konkursu ofert, w terminie uzgodnionym przez strony.