Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Mrągowo.

Informacje dodatkowe:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2002 r. Nr 153, poz. 1271; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241) oraz art. 4 ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996r.o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008; z 2006r., Nr 144, poz. 1042; z 2005r., Nr 180, poz. 1495; z 2008r., Nr 223, poz. 1464; z 2009r., Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 666, Nr 92, poz. 753, Nr 215, poz. 1664) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mrągowie, Rada Miejska w Mrągowie uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Mrągowo, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Mrągowo.
§ 3
Traci moc uchwała nr XXXVIII/4/2006, z dnia 23 lutego 2006r ,Rady Miejskiej w Mrągowie w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Mrągowo zmieniona uchwalą nr XLII/9/2006 z dnia 29 czerwca 2006r Rady Miejskiej w Mrągowie.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej :
Zbigniew Lubowidzki
do-prawej
podpis
Załącznik
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA MRĄGOWO
Rozdział 1
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
|1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Mrągowo. |2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie miasta Mrągowo. |3. Zasady postępowania z odpadami komunalnymi, określone w Regulaminie, nie mają zastosowania do postępowania z odpadami wytworzonymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej, które jest uregulowane odrębnymi przepisami.
§ 2
|1. Ilekroć w uchwale jest mowa o: |1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236 poz. 2008 ze zm.), |2) Planie Gospodarki Odpadami dla Miasta Mrągowo – należy przez to rozumieć Plan przyjęty uchwałą przez Radę Miejską w Mrągowie, |3) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami – należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, |4) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, |5) odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, |6) nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych, |7) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania, |8) stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia, |9) składowisku odpadów – rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów, |10) podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi ważne zezwolenia wydane przez Burmistrza Miasta Mrągowo na prowadzenie działalności w zakresie: a/ odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, b/ opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, |11) zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, |12) zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich; w szczególności konie, bydło, świnie, owce, kozy, drób (kury, kaczki, gęsi, indyki, perliczki, strusie, gołębie), zwierzęta futerkowe i pszczoły, |13) posiadaczach zwierząt domowych – rozumie się przez to właścicieli lub opiekunów zwierząt domowych, |14) psach ras uznawanych za agresywne – rozumie się przez to rasy psów określonych w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. z 2003 r. Nr 77, poz. 687). Są to rasy: amerykański pit bull terrier, pies z Majorki (Perro de Presa Mallorguin),buldog amerykański, dog argentyński, pies kanaryjski (Perro de Presa Canario),tosa inu, rottweiler, akbash dog, anatolian karabash, moskiewski stróżujący i owczarek kaukaski, |15) służbach kontrolnych – rozumie się przez to Straż Miejską Miasta Mrągowo. |2. W ramach odpadów komunalnych wyodrębnia się następujące rodzaje: |1) ulegające biodegradacji – rozumie się przez to odpady komunalne, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, |2) zielone, roślinne – rozumie się przez to frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych, a także odpady pochodzenia roślinnego z targowisk oraz kłody drzew i gałęzie, |3) z remontów - rozumie się przez to frakcje odpadów powstających w wyniku remontów w gospodarstwach domowych, |4) wielkogabarytowe - rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary, lub masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach z wyłączeniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, |5) niebezpieczne - rozumie się przez to odpady komunalne, które zawierają składniki niebezpieczne oraz posiadają właściwości niebezpieczne określone w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, |6) niesegregowane – rozumie się przez to odpady komunalne nie poddane selektywnemu zbieraniu, |7) opakowaniowe - rozumie się przez to odpady zdefiniowane w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych tj. wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań, |8) surowcowe – rozumie się przez to selektywnie gromadzone komunalne odpady opakowaniowe: z papieru i tektury, ze szkła bezbarwnego i kolorowego, z tworzyw sztucznych, z metali, wielomateriałowe oraz nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury, |9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - rozumie się przez to sprzęt wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, pochodzący z gospodarstw domowych, lub z innych źródeł, który ze względu na charakter i ilość jest podobny do zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, stanowiący odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach.
Rozdział 2
OBOWIĄZKI I WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI
§ 3
|1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego, poprzez:| 1) uprzątanie błota, śniegu, lodu, chwastów i innych zanieczyszczeń z chodników (właścicieli nieruchomości dotyczą chodniki przylegające bezpośrednio do ich nieruchomości), podwórzy, przejść, bram, przystanków komunikacyjnych, dróg publicznych i przejść dla pieszych itp. |2) gromadzenie na skraju chodnika od strony jezdni błota, śniegu i lodu uprzątniętego z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w sposób niezagrażający istniejącej zieleni, |3) gromadzenie błota, śniegu i lodu uprzątniętego z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych przy krawędzi jezdni, poza terenem przystanku komunikacyjnego, w sposób nieutrudniający zatrzymywanie się pojazdów, wysiadanie i wsiadanie pasażerów, |4) usuwanie sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się, |5) usuwanie odpadów powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali oraz budynków (np. gruzu), |6) utrzymanie w należytym stanie czystości - porządku placów zabaw przeznaczonych do wspólnego użytku, dokonywanie corocznej wymiany piasku w piaskownicach dla dzieci, |7) utrzymywanie ogrodzeń w należytym stanie technicznym, |8) uprzątanie (w szczególności: zamiatanie, zbieranie, zmywanie, itp.) zanieczyszczeń z pomieszczeń i urządzeń budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku (w szczególności: sieni, klatek schodowych, korytarzy, kabin dźwigowych), studzienek (tzw. świetlików) piwnicznych przyokiennych i rur spustowych rynnowych z kratkami czyszczakowymi, jak i oczyszczanie zewnętrznych części budynków, na które siadają ptaki, z zalegających odchodów ptasich, |9) utrzymanie w należytym stanie technicznym i w odpowiedniej czystości (usuwanie ogłoszeń, plakatów, napisów, odchodów ptasich, itp.): skrzynek energetycznych, gazowych, słupów trakcyjnych i oświetleniowych, budek telefonicznych należy do ich właścicieli lub zarządców, |10) właściciele nieruchomości niezabudowanej zapewniają utrzymanie jej w odpowiednim stanie czystościowo – porządkowym poprzez usuwanie na bieżąco zalegających odpadów, koszenie wysokich traw i chwastów. |2. Zarządcy dróg i ciągów pieszych, zobowiązani są do rozmieszczenia odpowiedniej ilości koszy na drobne odpady komunalne, wykonanych z materiałów niepalnych, w tym w szczególności przy oznakowanych przejściach dla pieszych oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu, gdzie kosze należy ustawić w odstępach nie większych niż 150 m. |3. Wykonanie obowiązków właścicieli nieruchomości, w zakresie postępowania z odpadami oraz utrzymania czystości i porządku na terenie budowy, należy do wykonawcy robót budowlanych. |4. Właściciele terenów, na których organizowane są imprezy masowe, lub organizatorzy tych imprez – w porozumieniu z właścicielem – zobowiązani są do wyposażenia miejsca , na którym ona się odbywa, w jeden pojemnik o pojemności 0,11m3 na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz szalety przenośne w ilości jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekroczy 4 godzin. Jeżeli jest on dłuższy – ilości te należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanych wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy. |5. Organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na dostarczanie pojemników i szaletów oraz ich opróżnianie.
§ 4
|1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do miejskiej kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie, zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej, zbiorników wodnych lub do ziemi. |2. Zakazuje się napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, jeżeli naprawy te są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz powodują zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego, w szczególności zabrania się wszystkich napraw związanych z wymianą oleju silnikowego, oleju skrzyni biegów, płynów chłodniczych i hamulcowych.
§ 5
|Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się: |1) spalania na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków odpadów komunalnych. Dopuszcza się spalanie odpadów zielonych z zastrzeżeniem § 13, ust. 9, |2) magazynowania na terenie nieruchomości odpadów poza miejscami do tego przeznaczonymi, |3) umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych: odpadów opakowaniowych, odpadów niebezpiecznych m.in.: baterii, przeterminowanych leków, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów wielkogabarytowych, odpadów z remontów, które należy gromadzić i usuwać zgodnie z przedstawionym przez uprawniony podmiot harmonogramem, |4) wrzucania do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki, odpadów innych niż te, na jakie przeznaczony jest pojemnik lub worek, |5) umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, odpadów pochodzących z działalności gospodarczej, |6) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi; |7) odprowadzania nieczystości ciekłych do rowów melioracyjnych, zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej oraz bezpośrednio do gruntu, |8) spławiania do wód powierzchniowych śniegu i błota pośniegowego, wywożonego z terenów zanieczyszczonych, a w szczególności z miejsc publicznych Miasta, takich jak drogi, parkingi, tereny przemysłowe, bazy transportowe itp. Dopuszcza się ich składowanie wyłącznie na terenach do tego wyznaczonych, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych, |9) wysypywania odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych, |10) zajmowania pasa drogowego w celu składowania odpadów, lub materiałów budowlanych, bez zgody zarządcy drogi.
Rozdział 3
RODZAJE URZĄDZEŃ DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI , NA DROGACH PUBLICZNYCH ORAZ WYMAGANIA DOTYCZĄCE ICH ROZMIESZCZENIA I UTRZYMYWANIA
§ 6
|Przyjmuje się, zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla miasta Mrągowo, że średnia ilość odpadów komunalnych, wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Mrągowa, wynosi rocznie około 360 kg.
§ 7
|Obowiązek gospodarowania odpadami komunalnymi na terenach nieruchomości ciąży na ich właścicielach, poprzez: |1) wyznaczenie miejsc na ustawienie pojemników o odpowiedniej pojemności przeznaczonych do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych, w ilości i w sposób zapewniający prawidłową ich zbiórkę i odbiór, |2) wyposażenie nieruchomości w zestaw pojemników, lub worków przeznaczonych do gromadzenia odpadów opakowaniowych pochodzących z selektywnej zbiórki (tworzywa sztuczne, makulatura, szkło) oraz do gromadzenia odpadów biodegradowalnych, umożliwiających ich segregację, |3) prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości, pochodzących z remontów, wielkogabarytowych, niebezpiecznych, w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, |4) utrzymywanie pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym oraz porządku w miejscu ich ustawienia, |5) zapewnienie użytkowania urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów na terenie innej nieruchomości, na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem poprzez zawarcie stosownej umowy, w przypadku gdy jest to niemożliwe wyznaczenie miejsca do gromadzenia odpadów na terenie własnej nieruchomości.
§ 8
|1. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach, lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o pojemności uwzględniającej minimalne tygodniowe normy wytwarzania odpadów, przy opróżnianiu co drugi tydzień: |1) dla budynków mieszkalnych 0,05 m3 na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na każdą nieruchomość; dla osób samotnych realizujących selektywną zbiórkę odpadów dopuszcza się możliwość ustawienia pojemnika o pojemności 0,06 m3, pod warunkiem, że osoby te wystąpią do służb kontrolnych z pisemnym wnioskiem, załączając umowę z firmą wywozową, i uzyskają zgodę tych służb, |2) dla przedszkoli i szkół wszelkiego typu - 0,003 m3 na każdego ucznia (studenta) i pracownika, |3) dla lokali handlowych – 0,015 m3 na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na lokal, |4) dla punktów handlowych poza lokalem, punkty szybkiej konsumpcji – 0,015 m3 na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na każdy punkt, |5) dla lokali gastronomicznych – 0,02 m3 na jedno miejsce konsumpcyjne, |6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik 0,11 m3 na każdych 10 pracowników, |7) dla szpitala, internatów, koszar, sanatoriów, hoteli, pensjonatów itp. – 0,02 m3 na jedno łóżko, |8) dla ogródków działkowych – 0,02 m3 na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 0,005 m3 poza tym okresem. Dopuszcza się jeden pojemnik dla większej liczby działek, o pojemności stanowiącej iloczyn normatywnej pojemności i liczby działek. |2. Odpady, powstające w budynkach mieszkalnych oraz w obiektach użyteczności publicznej, należy gromadzić w pojemnikach o pojemności do 7 m3. W szczególnych przypadkach dopuszcza się stosowanie specjalistycznych kontenerów o pojemności większej. |3. W przypadkach określonych w ust. 1, pkt 4 i 5, jeśli jest prowadzona działalność spożywcza lub gastronomiczna, oraz w ust. 1, pkt 6, należy dodatkowo, na zewnątrz poza lokalem, ustawić dostateczną liczbę koszy na odpady, wyłożonych workami ulegającymi biodegradacji. |4. W przypadku okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości, uzgadnia sposób ich gromadzenia z podmiotem uprawnionym, z którym zawarł umowę na odbieranie odpadów komunalnych.
§ 9
|1. Odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości zbierane są selektywnie. |2. W drodze selektywnej zbiórki, wydzieleniu z wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, podlegają: |1) odpady surowcowe: |a) odpady opakowaniowe z papieru i tektury, |b) odpady opakowaniowe ze szkła, |c) odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, |d) odpady opakowaniowe z metali, |e) odpady opakowaniowe wielomateriałowe, |f) nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury. |2) odpady biodegradowalne, roślinne, |3) odpady z remontów, |4) odpady wielkogabarytowe, |5) odpady niebezpieczne, |6) odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. |3. W miejscach publicznych miasto Mrągowo stwarza możliwość selektywnego zbierania odpadów surowcowych wymienionych w § 9, ust. 2, pkt 1 w ogólnodostępnych pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów o pojemności 1,5 m 3 . |4. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów surowcowych stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w regulaminie, oznakowane następującymi kolorami: |1) niebieskim - przeznaczone na odpadowe opakowania z papieru i tektury oraz papier i tekturę nieopakowaniowe, |2) białym - przeznaczone na odpadowe opakowania ze szkła bezbarwnego, |3) zielonym - przeznaczone na odpadowe opakowania ze szkła kolorowego,| 4) żółtym - przeznaczone na odpadowe opakowania z metali, tworzyw sztucznych oraz wielomateriałowe, |5) czerwonym – przeznaczone na zbierane łącznie odpady surowcowe, |6) brązowym - przeznaczone na odpady ulegające biodegradacji. |5. Pojemniki powinny być oznakowane napisami określającymi rodzaj odpadów, na jaki są przeznaczone. Na pojemnikach winna być umieszczona informacja zawierająca nazwę przedsiębiorcy będącego posiadaczem pojemnika lub logo, adres i telefon. |6. Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów surowcowych powinny zabezpieczać te odpady przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych. |7. W miejscach, w których ze względów technicznych występują trudności w lokalizacji pojemników do selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, dopuszcza się stosowanie worków foliowych. Oznaczenia na nich umieszczone powinny uwzględniać rodzaj selektywnie gromadzonych odpadów. |8. Odpady powstałe w wyniku remontu i modernizacji na terenie nieruchomości, należy gromadzić w specjalnych kontenerach, uniemożliwiających pylenie, w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym. |9. W miejscach publicznych ( chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe itp.) drobne odpady komunalne należy gromadzić w koszach o pojemności od 0,01 m3 do 0,06 m3. |10. Odpady komunalne wielkogabarytowe, niemieszczące się w typowych urządzeniach do zbierania odpadów, należy gromadzić w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym, z którym zawarto umowę o odbieraniu odpadów komunalnych. |11. Baterie należy gromadzić: |1) w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) oraz w innych obiektach użyteczności publicznej, |2) w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii, |3) w specjalnych pojemnikach („kieszeniach” – w kolorze czerwonym) przytwierdzonych do pojemników do selektywnej zbiórki szkła. |12. Przeterminowane leki należy gromadzić w specjalnych pojemnikach ustawionych w aptekach, przychodniach lekarskich, które przystąpiły do ich zbiórki w porozumieniu z Urzędem Miejskim w Mrągowie oraz w obiektach użyteczności publicznej. |13. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z terenu nieruchomości odbierany jest: |1) przez przedsiębiorców, działających w ramach umowy na odbieranie odpadów komunalnych,| 2) w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju, co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu, |3) w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wykaz tych punktów, z adresami, umieszczony jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mrągowie http://bip.warmia.mazury.pl/mragowo_gmina_miejska/ |14. Odpady niebezpieczne w odpadach komunalnych, powstające w gospodarstwach domowych np. lampy fluorescencyjne, środki ochrony roślin I i II klasy toksyczności, farby i rozpuszczalniki, wymienione w grupie 20 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1206), są odbierane przez podmioty uprawnione do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług komunalnych. |15. Właściciel nieruchomości, na terenie której w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, zobowiązany jest do ich selektywnego zbierania i przekazywania podmiotowi uprawnionemu, z którym zawarł umowę na odbieranie odpadów komunalnych. Z tego obowiązku zwolnione są osoby fizyczne dokonujące kompostowania odpadów roślinnych we własnym zakresie i na własne potrzeby, w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia.
§ 10
|1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do odprowadzania nieczystości ciekłych do kanalizacji sanitarnej, lub jeżeli brak jest sieci kanalizacji sanitarnej, do szczelnego zbiornika bezodpływowego, lub do przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych. |2. Właściciele nieruchomości zabudowanych, wyposażonych w szczelne zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia nieczystości ciekłych, zobowiązani są do przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, na własny koszt, w terminie nie dłuższym niż jeden rok, licząc od dnia jej wybudowania i przekazania do eksploatacji. Warunki techniczne wykonania i odbioru przyłącza wymagają uzgodnień z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Mrągowie.
Rozdział 4
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH LUB NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 11
|1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do korzystania z usług, w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych, na podstawie zawartej pisemnej umowy z podmiotem posiadającym zezwolenia na prowadzenie tego rodzaju działalności. |2. Umowa lub umowy na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości powinny określać zakres obejmujący odbiór wszystkich odpadów powstających na terenie nieruchomości, w tym: |1) odpadów niesegregowanych, |2) zebranych selektywnie odpadów surowcowych, |3) odpadów biodegradowalnych, |4) odpadów roślinnych, |5) odpadów wielkogabarytowych, |6) odpadów remontowych, |7) odpadów niebezpiecznych, |8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a także częstotliwość odbioru odpadów komunalnych niesegregowanych, zgodną z regulaminem, zaś pozostałych zgodnie z harmonogramem ustalonym w umowie z podmiotem uprawnionym. |3. W umowie, na odbiór odpadów komunalnych z budynków mieszkalnych, właściciel nieruchomości podaje liczbę wszystkich osób zamieszkujących nieruchomość zgodną ze stanem ewidencji ludności. Gdy stan faktyczny różni się od niej, składa oświadczenie, na piśmie, o odstępstwach i ich przyczynie. |4. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania, za okres ostatnich 3 lat dowodów opłaty oraz umowy dotyczącej usługi, w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych, w celu okazania wymienionych dokumentów służbom kontrolnym. |5. W przypadku stwierdzenia nie wywiązywania się przez właścicieli nieruchomości z obowiązków, o których mowa w § 12, ust. 4, Gmina Miasto Mrągowo zorganizuje odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w trybie decyzji Burmistrza Miasta, zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.|6. Z obowiązku wymienionego w § 12, ust. 4 zwolnieni są właściciele niezabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy (jeżeli na terenie działki nie jest prowadzona działalność gospodarcza) oraz właściciele działek rekreacyjnych poza okresem od października do kwietnia.
§ 12
|1. Odpady zmieszane należy usuwać z terenu nieruchomości nie rzadziej niż co drugi tydzień, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. |2. W przypadku okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości uzgadnia termin ich odbioru z podmiotem uprawnionym, z którym zawarł umowę na odbieranie odpadów komunalnych. |3. W przypadku placówek handlowo – usługowych, zlokalizowanych poza budynkami, wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów. |4. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz z terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba (zanieczyszczenie spowodowane imprezą). |5. Odpady zbierane selektywnie w pojemnikach (workach), odpady wielkogabarytowe, biodegradowalne, w tym zielone, a także niebezpieczne, winny być odbierane nie rzadziej niż raz w miesiącu, zgodnie z harmonogramem ich wywozu ustalonym przez podmiot uprawniony i dostarczonym właścicielom nieruchomości. |6. Opróżnianie koszy, na drobne odpady, powinno się odbywać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, jednak nie rzadziej niż raz dziennie. |7. Odbieranie odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz transport odpadów i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości dopuszczalny jest wyłącznie od poniedziałku do piątku w godz. od 600 do 2000 oraz w soboty w godz. od 600 do 1400. |8. W przypadku znalezienia substancji w postaci niewybuchów, niewypałów i materiałów wybuchowych należy powiadomić Policję (997) lub Państwową Straż Pożarną (998), a w zakresie pozostałych rodzajów substancji niebezpiecznych, dla zdrowia i życia ludności oraz środowiska – Państwową Straż Pożarną (998). |9. Dopuszcza się, w okresie od 15 października do 15 kwietnia, spalanie suchych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, jeżeli spalanie to nie narusza odrębnych przepisów oraz nie powoduje uciążliwości dla sąsiadów.
§ 13
|1. Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych zobowiązany jest do wywozu nieczystości ciekłych. |2. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych powinna uniemożliwiać wypływ nieczystości ze zbiornika, zwłaszcza wynikających z jego przepełnienia, a ilość odwiezionych do stacji zlewnych nieczystości ciekłych winna odpowiadać ilości wody zakupionej do celów bytowych. |3. Nieczystości ciekłe należy usuwać wyłącznie do stacji zlewnych.
Rozdział 5
MAKSYMALNY POZIOM ODPADÓW KOMUNALNYCH ULEGAJĄCYCH BIODEGRADACJI DOPUSZCZONYCH DO SKŁĄDOWANIA NA SKŁADOWISKACH
§ 14
|1. Określa się następujące maksymalne ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów: |1) w roku 2010 – 75% (wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, w stosunku do wytworzonych w 1995 roku, co stanowi 50 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji |2) w roku 2011 – 67% (wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, w stosunku do wytworzonych w 1995 roku, co stanowi 44%(wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, |3) w roku 2012 – 59% (wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, w stosunku do wytworzonych w 1995 roku, co stanowi 39%(wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, |4) w roku 2013 – 50 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, w stosunku do wytworzonych w 1995 roku, co stanowi 32% (wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, |5) w roku 2020 – 35 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji, w stosunku do wytworzonych w 1995 roku, co stanowi 23%(wagowo) całkowitej ilości odpadów ulegających biodegradacji,| przyjmując za podstawę założenia dotyczące wytwarzania i ograniczania ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, wskazane w załączniku do regulaminu. |2. Maksymalny, dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, odebranych przez przedsiębiorcę z terenu miasta Mrągowo, określa się zgodnie z planem gospodarki odpadami, przyjmując za podstawę docelowe ilości odpadów dopuszczonych do składowania w latach 2010 – 2020 oraz udział przedsiębiorcy w rynku usług w roku poprzednim. |3. Udział przedsiębiorcy w rynku usług stanowi iloraz masy niesegregowanych odpadów komunalnych, odebranych przez przedsiębiorcę i łącznej masy tych odpadów odebranych z terenu miasta Mrągowo, w danym roku. |4. Minimalna, procentowa ilość odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, przekazana przez przedsiębiorcę do odzysku lub unieszkodliwiania, z wyłączeniem składowania, określona jest w załączniku.
Rozdział 6
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE
§ 15
|1.Posiadacz zwierzęcia zobowiązany jest utrzymywać je w taki sposób, aby nie stwarzać zagrożenia sanitarnego (sprzątać zanieczyszczenia pozostawione przez zwierzęta) i zagrożenia bezpieczeństwa osób trzecich, a także, aby nie powodować szkód i uciążliwości dla otoczenia. |2. Posiadacze: ssaków, gryzoni, ptaków, gadów, płazów i owadów oraz pajęczaków utrzymywanych w lokalach mieszkalnych, jako zwierzęta domowe, są zobowiązani do zapobiegania ich wydostaniu się na zewnątrz lokalu. Dotyczy to w szczególności egzotycznych zwierząt jadowitych i drapieżnych. |3. Posiadacz zwierzęcia zobowiązany jest zapewnić pełny nadzór i opiekę nad zwierzęciem. |4. Posiadacz psa, zamieszkujący na terenie miasta Mrągowo, jest zobowiązany do dokonania jego rejestracji w terminie 30 dni od chwili jego nabycia. |5. Zobowiązuje się posiadaczy psów do zaopatrzenia ich w obrożę z identyfikatorem umożliwiającym ustalenie miejsca zamieszkania właściciela zwierzęcia. Z obowiązku tego zwolnieni są posiadacze psów, którzy oznakowali zwierzę za pomocą elektronicznego mikroprocesora. |6. Posiadacz psa, zobowiązany jest do niezwłocznego udokumentowania na żądanie służb kontrolujących, faktu rejestracji psa oraz zaszczepienia psa przeciwko wściekliźnie. W przypadku braku możliwości przedstawienia stosownych dokumentów w trakcie kontroli, posiadacz psa jest zobowiązany do przedłożenia ich w terminie i w miejscu określonym przez kontrolującego.
§ 16
|1.Osoba, z którą przebywa zwierzę na terenach publicznych, w szczególności takich jak drogi, chodniki, podwórka, parki i inne tereny zielone, zobowiązana jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę. |2. W miejscach publicznych, zwierzęta domowe, w szczególności psy, mogą przebywać wyłącznie pod nadzorem osoby, która jest zdolna do sprawowania kontroli nad zachowaniem się zwierzęcia, z uwzględnieniem następujących zasad: |1) psa należy prowadzić na smyczy z zastrzeżeniem pkt 3, |2) psy należące do ras uznawanych za agresywne oraz psy, które zachowują się agresywnie w stosunku do ludzi i innych zwierząt, należy prowadzić w kagańcu, |3) zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi tylko wówczas, gdy pies ma założony kaganiec, a osoba, z którą pies przebywa w tym miejscu, ma możliwość sprawowania nad nim bezpośredniej kontroli, oznaczającej właściwą reakcję psa na komendę opiekuna, w każdej sytuacji.
§ 17
|1.Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do: |1) zorganizowania zbierania i usuwania zwłok padłych zwierząt (dotyczy również ptactwa) z terenu nieruchomości, a w przypadku nie ustalenia właściciela, lub opiekuna padłego zwierzęcia, zlecenia usunięcia zwłok firmie wywozowej, |2) zapewnienia posiadaczom zwierząt możliwości technicznych pozbywania się zebranych zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta, |3)usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w przypadku nie wyegzekwowania tego obowiązku od posiadacza zwierzęcia, w szczególności z urządzonych placów zabaw dla dzieci i piaskownic, |4)zabezpieczenia, urządzonych na terenie nieruchomości placów zabaw dla dzieci i piaskownic, przed dostępem zwierząt, |5)zgłaszania do Straży Miejskiej w Mrągowie tel. 89 741 90 39 lub Policji tel. 89 741 92 00 faktu pojawienia się na nieruchomości bezpańskich psów, w celu przewiezienia ich do schroniska. |2. Zabrania się utrzymywania w lokalach mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych zwierząt domowych w ilościach stwarzających uciążliwości dla mieszkających w tych budynkach ludzi.
§ 18
|1.Nieruchomości, na których trzymane są zwierzęta, należy zabezpieczyć tak, aby warunki utrzymywania zwierząt wykluczały możliwość niekontrolowanego opuszczenia przez nie terenu nieruchomości. |2. Nieruchomości, na których trzymane są zwierzęta agresywne, w tym psy agresywne, należy wyposażyć przy każdym wejściu na teren nieruchomości w: |1) dzwonek służący do wezwania właściciela nieruchomości, |2) tabliczkę ostrzegawczą o minimalnym formacie 15x20 cm, z czytelnym napisem ostrzegającym o utrzymywaniu zwierzęcia agresywnego, w tym psa agresywnego na terenie nieruchomości.
§ 19
Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych w odrębnych przepisach przez przewoźnika.
§ 20
Zakazuje się handlu zwierzętami domowymi i gospodarskimi poza miejscami wyznaczonymi do tego celu.
§ 21
Zabrania się:|1) wprowadzania zwierząt do budynków użyteczności publicznej, w szczególności do urzędów, zakładów opieki zdrowotnej i społecznej, szkół, przedszkoli, placówek wychowawczych i placówek kulturalno - oświatowych, |2) wyprowadzania zwierząt na tereny:|a) placów zabaw,|b) kąpielisk,|c) miejskiej zieleni urządzonej (Plac PCK, Plac Jana Pawła II, teren wokół Jez. Magistrackiego i Plac Wyzwolenia), |3) kąpieli zwierząt w miejskich kąpieliskach oraz fontannach.
§ 22
Przepisy § 21, pkt 1 nie dotyczą właścicieli psów przewodników osób niepełnosprawnych
§ 23
Zwierzęta przebywające w miejscach publicznych, bez opieki właścicieli będą przewożone do schroniska dla bezdomnych zwierząt. Od właścicieli będzie pobierana opłata a pobyt psów w schronisku.
Rozdział 7
WYMAGANIA ODNOŚNIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 24
|1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach Miasta wyłączonych z produkcji rolnej, na obszarach w obrębie ulic: Królewieckiej, Żeromskiego, Ratuszowej, Warszawskiej, Małej Warszawskiej, Małego Rynku, Kościelnej, Roosevelta, Traugutta, Chopina, Mrongowiusza, Sobczyńskiego, Szkolnej, Konopnickiej, Wolności (do ul. Harcerskiej), Wojska Polskiego (od posesji nr 2 do ul. Dziękczynnej), Grunwaldzkiej, Mazurskiej, Kościuszki, Bohaterów Warszawy, Moniuszki, Dolnego Zaułku, Kajki, Mickiewicza, Brzozowej i Rynkowej. |2. Na pozostałych terenach, wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami: |1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane , |2) ograniczenia wszelkiej uciążliwości hodowli dla środowiska w tym emisji będących jej skutkiem, do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona. |3. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, zwarte jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, obiekty handlowe, hotele, strefy przemysłowe. |4. Odstępstwa od zakazów wymienionych w ust. 1–3, dopuszczalne są tylko w przypadku, gdy na chów zwierząt wyrażą zgodę sąsiedzi, będący stronami postępowania w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego oraz Burmistrz Miasta Mrągowo. |5. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, poza obowiązkami wynikającymi z zapisów niniejszego Regulaminu, zobowiązani są do: |1) przestrzegania przepisów sanitarno – epidemiologicznych, |2) gromadzenia i usuwania nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką w sposób przewidziany dla odpadów, |3) hodowli pszczół w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości, w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
Rozdział 8
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 25
|1. Właściciele nieruchomości, zobowiązani są na bieżąco, do przeprowadzania deratyzacji obiektów, a w szczególności takich jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze i pomieszczenia piwniczne, zabudowania gospodarcze, pomieszczenia produkcyjne, magazyny, miejsca gromadzenia odpadów stałych i inne zagrożone bytowaniem gryzoni. |2. Obowiązkowej deratyzacji podlegają: |1) piwnice budynków mieszkalnych wielorodzinnych, |2) sklepy, magazyny i hurtownie środków spożywczych . |3. Obowiązkową deratyzację, właściciele nieruchomości, przeprowadzają co najmniej dwukrotnie w roku, w następujących terminach: |1) w kwietniu lub maju – termin wiosenny, |2) we wrześniu lub październiku – termin jesienny. |4. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości. |5. Właściciele nieruchomości, zobowiązani są do oznakowania miejsc wyłożenia środka zwalczającego gryzonie, napisem „uwaga trucizna”. |6. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne Burmistrz Miasta, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.