Zgłoszenie pobytu stałego lub czasowego
Wymagane dokumenty
1. Wypełniony druk meldunkowy „zgłoszenie pobytu stałego” lub
„zgłoszenie pobytu czasowego", na którym właściciel lokalu lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu potwierdza fakt pobytu osoby zgłaszającej zameldowanie
2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu w oryginale (akt notarialny, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna)
3. Dowód osobisty lub paszport
4. Pełnomocnictwo (w przypadku osoby upoważnionej)
Uwaga: druk "zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego" z danymi osoby meldującej się może wydrukować pracownik Ewidencji Ludności na stanowisku obsługi.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego w Mrągowie – Ewidencja Ludności, ul. Ratuszowa 5, I piętro, pokój nr 3.
Opłaty
17,00 zł za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy,
17,00 zł za udzielenie pełnomocnictwa,
Przypadki, kiedy wydanie zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej
określa ustawa o opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia
1. Termin - niezwłocznie,
Możesz też złożyć wniosek przez Internet
Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając jeden z powyższych formularzy znajdujących się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://obywatel.gov.pl. Złożona informacja musi być podpisana Profilem Zaufanym lub bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
6. Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Informacje dodatkowe
1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w c30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
2. Zgłoszenia zameldowania na pobyt stały dokonuje się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na formularzu „Zgłoszenie pobytu stałego”.
3. Osoba dopełniająca obowiązku zameldowania na pobyt stały otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu ważne do chwili zmiany miejsca pobytu.
4. W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu stałego. Wymeldowania można dokonać przy zgłoszeniu nowego miejsca pobytu stałego.
5. Zameldowania w miejscu pobytu stałego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym
w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
6. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
7. Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje zameldowanie. Zameldowania dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
8. W przypadku dzieci urodzonych za granicą – po dokonaniu transkrypcji aktu urodzenia – rodzice dokonują zameldowania na podstawie wypełnionego formularza zgłoszenia pobytu stałego.
9. Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania budzą wątpliwości, o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej. W tym trybie rozstrzygane są też wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem.
10. Zgłoszenia zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na formularzu „Zgłoszenie pobytu czasowego”. Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu, przy czym pobyt czasowy jest rozumiany jako przebywanie poza miejscem pobytu stałego przez okres ponad 3 miesięcy.
11. Osoba zgłaszająca pobyt czasowy może otrzymać zaświadczenie
o zameldowaniu na własny wniosek. Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jednak nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
12. W przypadku zmiany miejsca pobytu czasowego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu czasowego. Czynności tej można dokonać przy zgłoszeniu nowego miejsca pobytu czasowego.
Kontakt do Nas
Telefon - 89 741 1771
E-mail: so@mragowo.um.gov.pl