Utrata, zniszczenie dowodów osobistych
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.2017.1464 t.j.)
2. Ustawa z 6 grudnia 2018r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 167, poz.60.)
3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
5. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Jednostki i osoby odpowiedzialne
Urząd Miejski w Mrągowie
11-700 Mrągowo
ul. Królewiecka 60A
Pracownik merytoryczny do prowadzenia sprawy i udzielania informacji:
• Inspektor Urzędu Miejskiego w Mrągowie mgr Emilia Fydrych, pok. 3, Tel. 89 741 17 70, e mail: dowody@mragowo.um.gov.pl
• Inspektor Urzędu Miejskiego w Mrągowie mgr Katarzyna Długosz, pok. 3, Tel: 89 741 17 71, e mail: so@mragowo.um.gov.pl
Wymagane dokumenty
• Wypełniony i podpisany formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
• uszkodzony dowód osobisty,
• Na żądanie organu, dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).
Wniosek składany jest osobiście w dowolnym urzędzie gminy oraz przez Internet – dla osób, które posiadają Profil Zaufany.
Jeśli nastąpiła utrata dowodu osobistego wydanego po 4 marca 2019 r. (tzw. e-dowodu), można zgłosić zawieszenie dowodu osobistego. Procedurę znajduje zastosowanie w przypadku, gdy jest szansa, że dowód się znajdzie w trakcie 14 dni jego zawieszenia.
Zawieszenie e-dowodu osobistego może nastąpić na 14 dni. Po upływie tego czasie, jeżeli nadal dowód się nie znajdzie i nie zostanie odwieszony, to dowód zostanie automatycznie unieważniony.
Zawieszony dowód osobisty jest czasowo nieważny; nie można go używać w czasie zawieszenia, zawieszone zostają wszystkie wgrane do niego certyfikaty i sam dowód.
Odwieszenie dowodu osobistego pozwoli na ponowne korzystanie z dowodu, gdy ten się odnajdzie.
Opłaty
Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego wydawane jest bezpłatnie.
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie
Tryb odwoławczy
Brak
Sposób załatwienia
• Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza ten fakt niezwłocznie osobiście organowi dowolnej gminy,
• posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP – dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
• Zgłoszenia można dokonać na piśmie utrwalonym, w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
• Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
• Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
• Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego rodzic, opiekun lub kurator.
• Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia organowi gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
• Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia pisemnie, za pomocą poczty lub telefaksu – zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
• Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
Dowód osobisty unieważnia się z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia.
Miejsce złożenia dokumentów:
URZĄD STANU CYWILNEGO MRĄGOWO
ul. Ratuszowa 5
11-700 Mrągowo
punkt informacji - pok. 3
Jednostka odpowiedzialna:
Urząd Stanu Cywilnego w Mrągowie
tel.: 89 741 17 70
fax.: 89 544 40 31