Wersja obowiązująca z dnia

Udostępnianie danych z ewidencji ludności

Wymagane dokumenty:
1.    wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL,
2.    dokument potwierdzający interes prawny wnioskodawcy do uzyskania żądanych danych,
3.    dowód wniesienia opłaty za udostępnienie danych,
4.  dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości,
5.  pełnomocnictwo (w przypadku osoby upoważnionej) wraz z opłatą. 

Opłaty:
1.    31 zł – opłata za udostępnienie danych jednostkowych.
2.    17 zł – opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika).
Opłaty za udostępnienie danych i opłaty skarbowe należy wnosić na osobne konta.

PKO BP O/Mrągowo Nr rachunku: 39 1020 3639 0000 8202 0005 0617
(z dopiskiem dokonywanej operacji, np. "Opłata za udostępnienie danych ....")
Dowód wpłaty należy dołączyć do wniosku.

Termin i sposób załatwiania:
Do 30 dni. Niezwłocznie. Jeśli rozpatrzenie wniosku wymaga przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego - zgodnie z przepisami ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. 

Inne informacje:
Przez dane jednostkowe rozumie się informacje dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.
1.    Potrzeba uzyskania danych może wynikać z interesu prawnego lub faktycznego.
2.    W przypadku powoływania się na interes prawny, wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania danych osobowych innej osoby lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Przykładowe sytuacje wskazujące na posiadanie interesu prawnego to: przysługujące wierzytelności, postępowanie sądowe w sprawie: nabycia spadku, zniesienia współwłasności, o ochronę dóbr osobistych.
3.    W przypadku wskazania we wniosku interesu faktycznego, organ właściwy do udostępnienia danych występuje o uzyskanie zgody osoby, 
o której udostępnienie danych wystąpił wnioskodawca.   
4.    Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych składa się osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym 
w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
5.    Wniosek można złożyć bezpośrednio w urzędzie, przesłać pocztą  lub przekazać w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
6.    Dane osoby zmarłej niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia uzyskuje się bezpłatnie i po złożeniu wniosku 
o udostępnienie danych.
7.    Dane z rejestru PESEL udostępnia organ dowolnej gminy, jeżeli dotyczy danych jednostkowych dla podmiotów wymienionych w art. 46 ust. 1 i 2 pkt 1 i 3.
8.    Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy

Tryb odwoławczy:
Do wojewody warmińsko-mazurskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o odmowie udostępnienia danych, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Podstawa prawna:
1.    Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
2.    Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
3.    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
4.    Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
5.    Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 14 lipca 2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru Pesel oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych.
6.    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL.

Kontakt do Nas
Telefon - 89 741 1771
E-mail: so@mragowo.um.gov.pl

Załączniki